Satsa på bussturismen!

Av någon outgrundlig anledning tycks vi i Sverige inte ha förstått vikten av turistbussens förträfflighet. Om vi lyfter blicken mot den ibland snäva inkrökta bilden av oss själva är det märkligt att turistbussen inte mer marknadsförs. I enbart sju EU-länder omsätter bussresearrangörerna 270 miljarder där cirka 1,5 miljonerarbetar i turistbranschen som direkt är berörd av bussresearrangörerna.

Det finns en hel del man från myndighetsperspektiv kan göra så att det blir bättre för de som arbetar med bussturism, där det inom EU finns 248 897 turistbussar och i Sverige finns 2600. En sådan sak är att komma tillrätta med problematiken med bristen av unga förare i yrket. Detta beror bland annat på att man inte kan börja sin yrkesbana som bussförare i turist- och beställningstrafik förrän man fyllt 24 år. Det kan ses som ett av bussbranschens stora bekymmer för framtiden, då de unga som vill satsa
på detta inte kommer in i yrket i tid. Däremot kan man börja köra långtradare med tungt fordon och släpekipage vid 20 års ålder.

I ett större perspektiv är momsen på bussresor, både i Sverige, men framför allt utomlands också ett problem. Alla länder tycks ha olika system! Här har ett EU-medlemskap där allt skulle bli avsevärt lättare, med fri rörlighet över gränserna för varor och tjänster, stannat vid tomma ord. En bussresearrangör som till exempel anordnar en weekendresa åt ett företag och dess anställda måste redovisa följande skatter när man fakturerar för resan: 6 procent för transporten, 12 procent för logi och frukost, 6 procent för teaterbiljetter och liknande entréavgifter, samt 12 procent för övrig mat. Denna moms är en ren kostnad då resemoms inte får lyftas av (men väl om ett företag köper resan och företaget blir debiterad hela kostanden), vilket är minst sagt tufft för små familjeägda turistbussresearrangörer.

Sveriges Bussresearrangörer vill att det införs en enhetlig momssats om sex procent för alla delar i ett arrangemang för bussresearrangörerna. Då skulle systemet bli enkelt och transparent och dessutom gå i linje med regeringens vision om minskad byråkrati.

Johan Rietz, Chefredaktör