Även vi i Sverige kan drabbas av den pågående stormen Irma som just nu befinner sig över Miami i USA. Det är försäkringsbolaget If som går ut med ett varningens finger till de som tänker importera bilar från USA.

Varning: Vattenskadade bilar från stormar i USA kan importeras till Sverige och säljas. Bilarna kan innebära livsfara och göder organiserad brottslighet. If jobbar sedan länge aktivt för att motverka denna typ av bedrägerier. ”Vi vill få till hårdare regler” säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Efter stormarna Harvey och Irma i USA finns det risk att bilar som blivit allvarligt vattenskadade eller haft andra typer av skador och som fått körförbud (bedömda som skrot) exporteras till EU och får godkända papper här. Bilarna hamnar sedan i Sverige där de säljs, utan att det framgår att de har omfattande skador.

– Tyvärr är det inte första gången vi riskerar att få in dränkta och således högriskbilar till Sverige. Det har skett i minst ett par omgångar sedan millennieskiftet. Efter stormarna Sandy och Katrina fanns det hundratusentals vattenskadade bilar i USA. Bedragarna har upptäckt att det går att sälja såna här bilar till Europa. Många svenska bilköpare hör till de som råkat illa ut de senaste åren, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

If kräver skärpta regler

If har sedan länge engagerat sig i frågan och önskar att man gör en bättre ursprungskontroll och då ska kunna konstatera om en bil importerad från land utanför EU/EES skrotats av någon anledning.

– Vi har till exempel via Trafikförsäkringsföreningen arbetat aktivt gentemot Transportstyrelsen med att få myndigheten att registrera/markera i Vägtrafikregistret bilar som har sitt ursprung utanför EU/EES. Det skulle försvåra för bedragarna. Men Transportstyrelsens ställningstagande var och är att risken för att det skulle anföras handelshinder är så pass stor att man inte är beredd att ta det steget, säger Dan Falconer.

If anser att konsumentinformationen borde prioriteras högre än den görs.

– Det behöver bli enklare för bilköpare att göra rätt val. Det är alldeles för lätt att bli lurad av oseriösa säljare idag. Från politiskt håll talas det ofta om att det ska tas skärpta tag mot organiserad brottslighet. Det är på tiden att visa att Sverige menar allvar, avslutar Dan Falconer.

Kort fakta – stormskadade bilar:

De stormskadade bilarna från USA saknar ofta grundläggande säkerhetsutrustning som airbags och bromsar. Instrumentpanelen kan till exempel vara manipulerad så att alla varningslampor aldrig tänds, eller att den felaktigt visar att det finns airbag m.m.

– Dessa bilar kan se fina ut men är ofta fulla av fel, och de kan vara rena dödsfällor, säger Dan Falconer.

De dyrare märkena dominerar bluffmarknaden, som till exempel BMW, Mercedes, Audi och Volvo.

Ofta ligger organiserade ligor bakom bilbedrägerierna.

För säljaren kan det vara svårt att se att bilen har sitt ursprung i USA. Bilarna kan se ut att komma från andra europeiska länder, men är egentligen amerikanska vrak som fått ny identitet.

Ifs tips vid köp av bil importerad från annat land:

  • Skaffa en rapport om fordonet från Carfax, där det framgår om bilen varit inlöst av ett försäkringsbolag i USA och orsaken därtill
  • Kontrollera uppgifterna i bilregistret. Skiljer sig första registreringsdatumet i Sverige från första registreringsdatumet bör du fråga säljaren ordentligt var bilen har sitt ursprung och om det finns fel på den
  • Ta bilen till en bilverkstad för kontroll om bilen varit registrerad i Europa. De kan se om det finns eventuella felkoder och om det är rätt id på bilen.

Källa If.