Läget i däckbranschen är minst sagt, turbulent just nu. Efter sanktionerna mot Ryssland har tillgången på råvaror strypts och priserna rusat uppåt. Hittills i år har priserna gått upp med 15 procent, men väntas att öka ytterligare.

 

Branschens aktörer arbetar för att hantera konsekvenserna av konflikten i Ukraina då många tillverkare har produktion i Ryssland och eftersom såväl syntetgummi, kimrök och oljor levereras från Ryssland även till europeiska fabriker.

Producenterna har begränsat med material

Producenterna har det tufft just nu, speciellt då det gäller dubbdäck och materialbristen förväntas att ligga kvar en längre tid framåt. Däckbranschen säger själva att de aldrig upplevt något liknade, vare sig på materialsidan som på prissidan.

 

Bäst i världen på däckåtervinning

I takt med att omvärlden förändras och utvecklas, ställs nya krav på ansvarsfull materialåtervinning som en del av den cirkulära ekonomin. Just nu pågår förberedelserna för det nya återvinningssystemet som startar i januari 2023. En ny stor anläggning byggs i Linköping med målet att bli världsledande på däckåtervinning.

Fakta:

• Däckbranschen Sverige är den samlade organisationen för aktörer som representerar hela värdekedjan för däck: Däck-, Fälg-och Tillbehörsleverantörernas förening (DFTF), Däckspecialisternas Riksförbund (DRF) och Svensk Däckåtervinning (SDAB).