Arbetspendlingen ökar kraftigt i Stockholm-Mälarregionen. 850 000 invånare reser över en eller flera kommungränser för att komma till jobbet. Ökningen är markant sedan 2018 och uppgår till 100 000 fler arbetspendlare (+13,3 procent). Det visar en ny rapport från Mälardalsrådet, samverkansorganisationen för regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Nu ökar trycket på regering och riksdag att rusta upp pendlarnas spår och vägar.
Vart fjärde år sammanställer Mälardalsrådet arbetspendlingen i Stockholm-Mälarregionen. Datan i den nya rapporten bygger på statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) fram till 2022 och visar på en kraftig ökning av arbetspendlingen mellan Stockholm-Mälarregionens kommuner under de senaste åren. Framför allt mellan de största tätorterna som Stockholm, Uppsala, Västerås, Eskilstuna, Örebro och Linköping. Totalt handlar det om en ökning om 100 000 arbetspendlare (+13,3 procent), från 750 000 till 850 000 arbetspendlare mellan 2018-2022.
Utvecklingsstrategi för transportsystemet
Rapporten är ett viktigt underlag i den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen, den så kallade Systemanalys 2024. Bakom systemanalysen står de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits: Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland. Systemanalysen kommer att behandlas i regionerna under hösten
Några slutsatser från rapporten
- 850 000 invånare arbetspendlar från en kommun till en annan inom Stockholm-Mälarregionen
- Ökningen har varit markant under de senaste åren och innebär 100 000 fler arbetspendlare från 2018 till 2022. En ökning om 13,3 procent
- Pendlingen har generellt ökat till läns- och utbildningscentrumen Stockholm, Uppsala, Västerås, Linköping/Norrköping och Örebro.
- Pendlingen från Uppsala till centrala Stockholms län är det flöde som ökat mest i absoluta tal, 3 730 personer eller +34 procent
- Mellan 2018 och 2022 ökade kvinnors pendling mellan de största tätorterna med 39 000 personer (22 procent). Under samma period ökade männens pendling mellan de största tätorterna med 41 000 person (19 procent)