Svevia driver en studie med stöd från SBUF för att undersöka möjligheterna att automatisera och effektivisera underhållet av vägbeläggningar. Studien, som genomförs i nära samarbete med branschen, syftar till att hitta moderna metoder för mer resurseffektivt och hållbart vägunderhåll på lång sikt.

Behovet av vägunderhåll i Sverige är stort, och enligt aktuell statistik ökar antalet fordonsskador orsakade av potthål. Dessa skador uppstår genom påverkan av is, vatten och trafik, och risken ökar ju äldre asfaltbeläggningen blir. På vintern bildas potthål när vatten tränger in i små sprickor och fryser, vilket expanderar och förstorar håligheterna. På sommaren kan potthål bildas när vatten står kvar i små håligheter, som snabbt kan växa och orsaka olyckor samt skada både människor och fordon.

Datainsamling med mobiltelefon

I studien använder Svevia mobiltelefonkameror monterade i entreprenadfordon för att undersöka vägbeläggningens skick och samla in data om vägytans status. Studien har redan startat och kommer att pågå under ett år. Den utförs på Trafikverkets vägar i driftområdena Bollnäs, Edsbyn, Gävle, Rättvik och Älvdalen, där Svevia är vägentreprenör. Svevia leder projektet i samarbete med mjukvaruföretaget BM-system och flera av de största aktörerna i branschen, med stöd av Svenska byggbranschens utvecklingsfond (SBUF).