Svitzer tar ett steg mot mer hållbara hamntjänster i Öresund. Bolagets första bogserbåt som är en batterihybrid döptes nyligen i Köpenhamn av H.M. Drottning Mary och får inom kort Helsingborg som hemmahamn. Med sin klimatsmarta drift markerar fartyget en ny riktning för framtidens bogsering.

Med batterikapacitet på 1 818 kWh, laddning via landström och avancerad manövreringsteknik är Svitzer Ingrid ett banbrytande fartyg inom maritim hållbarhet. Hon kan utföra cirka 90 procent av sina uppdrag helt på el. Den beräknade reduktionen av koldioxidutsläpp ligger mellan 600 och 900 ton per år jämfört med konventionell drift. Fartyget anländer till Helsingborg där hon kommer ha sin hemmahamn inom kort och stärker Svitzers kapacitet i ett område med tät containertrafik.

Fakta: Svitzer Ingrid

  • Typ: Azimuth Stern Drive (ASD)
  • Design: Robert Allan Ltd.
  • Byggd av: Sanmar Shipyard
  • Längd: cirka 25 meter
  • Drivning: Batterihybrid med dieselgenerator som reservkraft
  • Batterikapacitet: 1 818 kWh
  • Bollard pull: cirka 70 ton
  • Besättning: 3 personer per skift
  • Placeringshamn: Helsingborg
  • Beräknad utsläppsminskning: 600–900 ton CO₂ per år