Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen varit positiv. Inom andra krävs mer insatser.

Sedan de första åren med Däckrazzia i Sverige har andelen bilar med olagligt mönsterdjup på under 1,6 mm minskat tydligt i mätningarna.

Mer laglydiga

– Bilisterna har blivit mer laglydiga när det gäller mönsterdjupet i däcken och här tror vi att kunskapsspridningen genom Däckrazzia har bidragit. Resultatet omsatt till alla bilar i Sverige innebär att över 100 000 färre bilister kör med olagligt mönsterdjup, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.

Färre med lågt däcktryck

För lågt däcktryck har flera negativa konsekvenser. Bland annat slits däcken ut fortare, bränsleförbrukningen ökar och räckvidden minskar.

För 20 år sedan hade nästan var tionde undersökt bil ett däck med så lågt tryck att det kan jämföras med punktering eller på gränsen till punktering. Vid de senaste årens mätningar är motsvarande andel mindre än en på tjugo. Även andelen bilar med stor skillnad i tryck i däcken på samma axel har halverats sedan Däckrazzia startade sina mätningar. Bristen på regelbunden kontroll av däcktrycket avspeglar sig i att många fortfarande kör med så lågt tryck att livslängden på däcken riskerar att halveras. Vid de senaste mätningarna hade var tionde undersökt bil 30 procent för lågt tryck i minst ett däck.

Fel däck för säsongen

I främst södra och västra delen av landet kör en hel del på vinterdäck på sommaren och andelen ser ut att öka. Vinterdäck har mönster och gummiblandning som ska fungera när det är kallt och vinterväglag.