Det är företaget Candela som har tagit fram en helt ny generation av eldrivna båtar. Candela P-12 ska sättas i trafik och fungera som pilot på en av kollektivtrafikens linjer under 2024. Men redan i slutet av detta år kommer fartyget att sjösättas och testas.
Candela P-12 är höjs ur vattnet med sina bärplan och känslan att sväva fram infinner sig. Farkosten har en servicehastighet på 25 knop, tack vare sina bärplan förbrukar den 80 procent mindre energi än konventionella fartyg, vilket enligt uppgift ska ge 90 procent lägre driftskostnad/ bränslekostnad.
Förbrukning och räckvidd
Vid servicefarten på 25-27 knop klarar fartyget att avverka 50 sjömil. Benämningen P-12 står inte för antal passagerare, den tar faktiskt betydligt fler än så, 30 stycken sittande får plats. Det är längden betäckningen står för, den är 12 meter lång, eller 11,99 meter om man ska vara petig.
Flera vinster
Förutom stora miljövinster tar sig färjan framåt betydligt snabbare än sina föregångare. Etappen från Ekerö Centrum till centrala Stockholm en måndag klockan 8.00 tar för en nuvarande färja cirka 55 minuter. Candela P-12 avverkar samma sträcka på 25 minuter, enligt bolagets egna beräkningar.