”Vikinglinjen startar nu blygsamt och förbinder Finland med Europavägen”, sades det till de inbjudna gästerna på S/S Vikings jungfruresa den 31 maj 1959. Drygt sextio år senare har 250 miljoner människor rest med Viking Line.

Milstolpen för en kvarts miljard passagerare nåddes i slutet av sommarens högsäsong i augusti. Cirka fem miljoner passagerare reser årligen med Viking Lines fem fartyg. Fartygen utgör en bro mellan Sverige och Finland, vilket stärker banden mellan länderna enligt Viking Line. Men även mer långväga resenärer nyttjar fartygen för att upptäcka Östersjöregionen och den unika skärgårdsmiljön som färjan passerar under rutten mellan de båda länderna.

Fakta:

1960-talet
Viking Line förbättrar avsevärt förbindelserna mellan Åland, fastlandet Finland och Sverige. Vid slutet av decenniet hade bolaget redan transporterat över 3,5 miljoner resenärer.

1970-talet
Fartygen transporterar resenärer från Finland som emigrerat till Sverige samt möjliggör smidiga semesterresor så att den Sverigefinska befolkningen kan upprätthålla banden till det gamla hemlandet. Semesterresorna börjar utvecklas, och kryssningskonceptet föds. Kundupplevelsen börjar mätas systematiskt.

1980-talet
Kryssningsturismens popularitet ökar, resenärernas förväntningar stiger. Den nya tidens kryssningsfartyg Mariella inleder sin trafik. Underhållningens betydelse stärks. Fartygen blir föregångare inom mat- och vinkultur. Återvinning av avfall inleds. Under de tre första decennierna hade totalt cirka 55 miljoner passagerare rest med Viking Line.

1990-talet
Nöjeskryssningarnas guldålder. Dygnskryssningar till Tallinn ökar i popularitet.

2000-talet
Upplevelsernas betydelse i kryssningstrafiken stärks: shoppingens och matens roll ökar. Viking Cinderella inleder sin 20-åriga trafik som renodlad svensk nöjeskryssare. Vid decenniets slut hade totalt 168 miljoner passagerare rest med Viking Lines fartyg.

2010-talet
Viking Grace börjar trafikera rutten Åbo–Stockholm. Fartyget är byggt för att kunna drivas med både flytande naturgas, biogas och framtida förnybara och syntetiska bränslen.

2020-talet
Marknadsandelen på Åbolinjen ökar till 70 procent när Viking Glory börjar trafikera år 2022. Det nya fartygets koncept är utformat kring välbefinnande och resenärernas individuella val. Förnybar biogas börjar användas parallellt med flytande naturgas på Åbolinjen.