Regeringen slopar stämpelskatten. Det meddelade infrastrukturminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande. Förslaget om slopad stämpelskatt aviseras i den kommande budgetpropositionen för 2025 och föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
– Det är väldigt goda nyheter för sjöfartssverige. Sjöbefälsföreningen har jobbat för den här frågan väldigt länge i branschsamarbetet Blå tillväxt och nu har vi äntligen fått gehör från politikerna, säger Lennart Jonsson, vd för Sjöbefälsföreningen.

Stämpelskatt är en stor kostnad som rederierna måste betala för att flagga in fartyg till Sverige. Eftersom många andra länder inte har en sådan skatt blir det dyrare att flagga svenskt och alltså en konkurrensnackdel gentemot andra länder. För att öka inflaggningen till svensk flagg och därmed också antalet svenska sjöjobb så har Sjöbefälsföreningen arbetat tillsammans med Svensk sjöfart och Seko sjöfolk i branschsamarbetet Blå tillväxt för att avskaffa stämpelskatten. Och idag kom regeringen med beskedet att de gör verklighet av Blå tillväxts förslag. Dessutom kom de med ett förslag om att göra det lättare för svenska rederier att hyra in och hyra ut obemannade skepp.
– Regeringen arbetar för att öka svensk sjöfarts konkurrenskraft och göra det lättare för rederierna. Slopad stämpelskatt och regeländringar för in- och uthyrning kan bidra till fler svenskregistrerade fartyg. Det kan i sin tur också underlätta planeringen för att tillgodose statens behov av fartyg i händelse av krig eller krigsfara och är dessutom positivt för sysselsättningen för svenska sjömän, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.
Sjöbefälsföreningens vd Lennart Jonsson är mycket glad över att förslaget om att slopa stämpelskatten äntligen blir verklighet.
– Vi har jobbat med den här frågan i många, många år och haft ett antal seminarier, webinarier och samtal med politiker från alla partier om detta. Självklart är vi nu mycket glada över regeringens förslag.
Att avskaffa stämpelskatten var ett av de förslag som utredaren Rikard Engström kom med i sin utredning Vågade skatter som var färdig vid årsskiftet. Den andra delen av utredningen handlade om att utveckla tonnageskatten.
– Vi ser nu fram emot att regeringen tar tag i frågan om att förbättra tonnageskatten, där det återstår några väldigt viktiga bitar, som att slopa kravet på minst tio procent i internationell trafik för att möjliggöra för till exempel specialsjöfarten att ingå i tonnageskatten. Och också att tillåta upphandlad trafik så att svenska rederier inte behöver starta danska lokalkontor för att kunna delta i en svensk upphandling, säger Lennart Jonsson.