Idag invigdes en helt ny, 144 000 kvadratmeter stor hamnterminal i Göteborgs Hamn. Investeringen, som uppgår till cirka 700 miljoner kronor och varit under byggnation under de senaste sex åren, är gjord för att svara upp mot ett ökat transportbehov från svensk industri, skriver Göteborgs hamn i ett pressmeddelande.

Arendal 2 som terminalen heter, är också ett led i hamnens strategi att koncentrera hamnens terminalverksamheter i ytterhamnarna. Längre från centrum och med direkt koppling till hamnens väg- och järnvägsinfrastruktur såväl dom det växande industriklustret på Hisingen.

Stena Lines omlokalisering en faktor
Delar av de nya ytorna kommer att användas av Stena Line när rederiet börjar flytta sin verksamhet i Göteborg, från sina nuvarande lägen i de centrala delarna av staden till ytterhamnarna. I projektet har förberedelser avseende utfyllnad, kanalisation och vattenrening gjorts för kommande färjeterminal.

Cirkulärt tänk
I byggnationen av Arendal 2 har man kapslat in 180 000 kubikmeter förorenade massor från underhållsmuddringar i Göta Älv. Massorna har vallats in, stabiliserats och solidifierats för att utgöra grunden för terminalytan, som sedan asfalterats. Redan nu har stora delar av Arendal 2 börjat användas av terminaloperatören Gothenburg Roro Terminal som tidigare haft sin verksamhet uppdelad i två olika intilliggande ytor. Med Arendal 2 får terminaloperatören en större, sammanhängande terminalyta med ett mer tillgängligt bakland till de viktiga kajplatserna 712 och 713.

Fakta: Arendal 2
Cirka 144 000 kvadratmeter terminalyta
Ny nätstation, 19 belysningsmaster, cirka 4,2 mil kanalisation.
11 pumpstationer, 250 brunnar och reningsanläggning för dagvatten
Investering: Cirka 700 miljoner kronor.