Sedan tio år tillbaka ligger Sverige i topp på den mindre smickrande topplistan över europiska länder när det gäller stölder av fordon och reservdelar. Det senaste året har fokus i debatten därför riktats på frågan om hur lättillgängliga våra personuppgifter ska vara och hur de får spridas i kommersiella syften via olika söktjänster på nätet. Bilbrottsligheten kostar samhället stora summor och regeringen behöver därför skyndsamt vidta åtgärder för att komma till rätta med problemen.
Myndigheter och seriösa branschaktörer är helt beroende av att ha tillgång till fordonsinformation och fordonshistorik, exempelvis från Transportstyrelsen och andra datakällor, för att kunna utföra sina uppdrag. Sedan i höstas pågår en statlig utredning som syftar till att se över grundlagsskyddet i form av så kallade frivilliga utgivningsbevis för söktjänster på nätet. Data används bland annat för att utreda bedrägerier och andra typer av fordonsbrottslighet.
Manipulerade vägmätare är ett sådant problem inom EU. Bedrägeriet är gigantisk visar statistik från EU Kommissionen där bilägare blir lurade på många mil, vilket omsatt i pengar motsvarar 8,9 miljarder euro årligen. Missbruket av serviceböcker sker ofta genom att en servicestämpel köps på nätet med ett välkänt företagsnamn för 40 kronor och därefter ”fuskstämplas” serviceboken med uppgift om att servicen är genomförd hos en seriös verkstad. Det här låg till grund för att vi var med och lanserade Digital-servicebook.com i Sverige för att eliminera fusk med både stämplar och mätarställningar, eftersom denna digitala servicebok inte är möjlig att manipulera, säger Ulf Stefansson hos Fordonsjuristen.
Samtidigt har vi som mål att förenkla och skapa trygghet för samtliga fordonsägare (av bilar, husbilar, husvagnar, lastbilar, motorcyklar och andra fordon). Förutom fordonsägare ges även verkstäder och fordonshandlare en möjlighet att få tillgång till ett fordons servicehistorik genom användningen av en säker digital servicebok. Det blir extra bra med tanke på att allt flera är certifierade SERMI där krav finns på att notera mätarställningen.
Det finns betydligt fler fördelar med en digital servicebok kontra pappers-servicebok, säger Bo Ericsson hos Fordonsjuristen. Under mina år i fordonsbranschen har jag hört många historier om att serviceboken är borttappad, hunden åt upp den, en kaffekopp rann ut och förstörde serviceboken, med mera. Det här är aldrig ett problem med en digital servicebok, den finns alltid tillgänglig och spårbarheten på fem år uppfylls vilket är ett krav i SERMI.
Fakta: Fordonsjuristen