Nuvarande finansieringsupplägg för infrastrukturprojekt med offentlig utveckling och förvaltning av infrastrukturen behöver kompletteras med alternativa genomförandemodeller där ett ökat inslag av privat kapital, risktagande och kompetens effektiviserar såväl uppförande som drift.
I en ny rapport från Almega och Tågföretagen redogörs för hur alternativa genomförandeformer kan lyfta svensk transportinfrastruktur. Rapporten presenterades den 30 juni på ett seminarium där Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister deltog.
Tidigare i vecka lanserades också rapporten Industribroms eller industrilyft? Störningar och kapacitetsbrist i järnvägssystemet hinder för industrins tillväxt från Omtag Svensk Järnväg. Företag drabbas av stopp eller störningar i järnvägstrafiken så till den grad att expansion och investeringar i framtiden är hotade. SR Ekot uppmärksammade rapportsläppet med intervju med Monica Lingegård, vd SJ och ordförande Tågföretagen.
Inverkan är särskilt negativ på industrins investeringar, särskilt gäller det basindustrin som kan stå inför en drastisk investeringsbroms om en satsning på upprustning och utbyggnad av järnvägen uteblir. Industrin står inför två scenarier beroende på om järnvägssystemets brister kvarstår eller åtgärdas. Gapet mellan dessa scenarier kan innebära en skillnad på 320 miljarder kronor i förädlingsvärde för industrin år 2050, vilket motsvarar 3 procent av Sveriges BNP år 2050.
/Tågföretagen