I TYAs färska rapport kan man spåra en tydlig oro för hur lågkonjunktur och inflation påverkar transportbranschen, men enligt statistiken är det endast en liten differens i kompetensbehovet jämfört med föregående år.

Av de tillfrågade åkeriföretagen bedömer 34 procent att de kommer att anställa de kommande sex månaderna. I antal handlar det om 2 304 lastbilschaufförer inom sex månader och 4 623 förare på helåret. Det är en liten minskning i antal jämfört med 2023 då 33 procent av företagen uppgav att de planerade att anställa 2 648 lastbilschaufförer på sex månader och 5 044 på helåret.

Svårighet att rekrytera

Av de företag som nyanställt säger 43 procent att de haft svårigheter att rekrytera det senaste året, samma siffra som i 2023 års rapport. Särskilt svårt har det varit att rekrytera för företagen i Västmanlands län (75 %), Södermanlands län (74 %) och Västernorrlands län (70 %). Kompetensbristen i branschen visar sig också i statistiken på hur många nyutbildade som anställts de senaste tolv månaderna. Av de 6 084 nyanställda lastbilsförarna har 1 933 mindre än ett års erfarenhet, vilket motsvarar 32 procent av alla nya förare.

Fakta: Siffror ur rapporten

  • 948 åkeriföretag besvarade enkäten.
  • 34 % uppger att de kommer att nyanställa inom sex månader.
  • Sammanlagt behövs 2 304 nya lastbilschaufförer i Sverige det närmaste halvåret. På hela året efterfrågas 4 623 chaufförer.
  • 43 % upplever problem med att rekrytera nya chaufförer, och uppger att det främst är svårt att hitta chaufförer med rätt yrkesutbildning och rätt yrkeserfarenhet.
  • Andelen kvinnor som kör lastbil är enligt årets rapport 9 %. Högst andel kvinnliga chaufförer finns i Gotlands län med 24 %.
  • Av de lastbilschaufförer som nyanställdes förra året var 18 % kvinnor, att jämföra med 9% 2018 och 16 % 2023. Ett län som sticker ut är Västernorrland som lyckats rekrytera hela 41 % kvinnliga chaufförer under förra året.
  • Frågorna i rapporten ställdes från mitten av mars till mitten av maj 2024.