Nu inleds tester av digitala automatkoppel (DAC) under några av Europas mest krävande järnvägsförhållanden, då stålpendeln utrustas med den senaste teknologin. Green Cargo trafikerar sträckan Luleå–Borlänge med godståget som är en central del av SSAB:s produktionskedja. Testet är en del av innovationsprojektet FP5 TRANS4M-R inom ramen för Europe’s Rail Joint Undertaking (EU-Rail).
Stålpendeln transporterar dagligen stålämnen från SSAB:s stålverk i Luleå till produktionsanläggningen i Domnarvet, Borlänge, och betraktas med tågvikter upp till 3 800 ton som det tyngsta godståget utanför malmtrafiken i Sverige. Transportsträckan mellan Luleå och Borlänge är drygt 1 000 kilometer och sker bland annat längs Stambanan genom övre Norrland som till delar är både kurvig och kuperad. Utöver tågets vikt utgör även kylan en utmaning för den nya tekniken. Detta gör att kopplets robusthet sätts på prov.
Tåget består av upp till 40 godsvagnar, varav 2 vagnpar utrustats med DAC från olika tillverkare. Syftet är att analysera hur kopplen presterar över tid under extrema vinterförhållanden och i utmanande terräng. Testperioden pågår i cirka två år, under vilken de två vagnparen beräknas färdas ungefär 320 000 kilometer.