
Grimaldi Group, där Finnlines ingår, har lagt en beställning på totalt nio nya ropax-fartyg. Av dessa kommer sex att sättas i drift i Medelhavet under Grimaldi Lines och Minoan Lines, medan tre kommer att trafikeras av Finnlines i Östersjön. Viktiga funktioner hos fartygen inkluderar minskad miljöpåverkan och förbättrad komfort ombord.
Som en del av Grimaldi Groups program för att modernisera och utöka sin flotta har rederikoncernen beställt nio nya ropax-fartyg från det kinesiska skeppsvarvet China Merchants Jinling i Weihai, ett bolag inom China Merchants Group. Avtalet för dessa toppmoderna fartyg, till ett värde av totalt 1,3 miljarder USD, undertecknades i morse i Hongkong.
De nya fartygen har utformats för att höja kvaliteten på sjötransport av såväl rullande gods som passagerare i Medelhavet och Östersjön. Samtliga kommer att vara utrustade med motorer som kan köras på metanol, vilket gör dem redo att nå målet om nettonollutsläpp. Tillsammans bidrar de nya fartygen till ökad transportkapacitet, samtidigt som de erbjuder innovativ design och förbättrad komfort ombord – allt med ett fokus på miljömässig hållbarhet.
Fyra av fartygen kommer att segla under italiensk flagg och trafikeras av Grimaldi Lines, medan två kommer att segla under grekisk flagg av det grekiska dotterbolaget Minoan Lines. Dessa sex systerfartyg tillhör fartygsklassen “Next Generation Med” och ska trafikera rutter i Medelhavet. De tre återstående fartygen kommer att levereras till Finnlines, segla under finsk flagg och introducera en ny fartygsklass – “Hansa Superstar” – en vidareutveckling av den redan avancerade “Superstar”-serien som trafikerar i Östersjön.
Samtliga nio fartyg kommer att levereras mellan 2028 och 2030 och vara utrustade med banbrytande grön teknik. Optimerade skrov- och propellerlösningar, energieffektiva elsystem (både till sjöss och i hamn), landströmsanslutning och silikonbaserade skrovbeläggningar kommer att minska koldioxidutsläppen per transporterad godsenhet med över 50 procent jämfört med dagens fartyg på motsvarande rutter.
De nya ropax-fartygen som är avsedda för trafik i Medelhavet blir 229 meter långa, med 3 300 lastmeter för rullande gods och plats för över 300 bilar. Ombord kommer det finnas plats för upp till 2 500 passagerare, med fler än 300 hytter (för över 1 200 gäster) och cirka 700 vilstolar.
Passagerarna kommer att få tillgång till en rad bekvämligheter ombord, inklusive tre barer, ett shoppingområde, ett konferensutrymme, två självserveringsrestauranger, en panoramarestaurang med à la carte, en lounge för både inomhus- och utomhusvistelse med ett imponerande soldäck med två pooler, samt en takbar med dansgolv. Interiören kommer att vara noggrant designad med skräddarsydd inredning för Grimaldi Lines respektive Minoan Lines, för att möta smak och behov hos deras respektive målgrupper.
Denna nya generation av fartyg markerar även ett genombrott inom energieffektivitet: de sex fartygen i klassen “Next Generation Med” blir de första i Medelhavet som designats för att kunna drivas med metanol.
Vad gäller de tre fartygen för Östersjön, kommer dessa att bli 240 meter långa med en lastkapacitet på 5 100 lastmeter för rullande gods samt 90 bilar, och 320 hytter för upp till 1 100 passagerare. Den nya designen baseras på Finnlines Superstar-klass, Finnsirius och Finncanopus, men är anpassad för rutten mellan Finland och Tyskland. Fartygen är bättre lämpade för längre överfarter, med nya hyttkategorier och restaurangalternativ anpassade efter olika passagerarpreferenser – med stort fokus på komfort och upplevelsen ombord.
Faciliteterna ombord inkluderar fem barer och restauranger, ett spa med ett brett utbud av behandlingar, samt klassisk finsk bastu, butiker och två lekområden för barn i olika åldrar. En höjdpunkt är huvudbaren i fören på däck 12, som kommer att erbjuda enastående utsikt över Östersjön under överfarten.