
Vårt svensk-danska mästerverk Öresundsbron fyller 25 år, vilket firades med pompa och ståt i Köpenhamn i veckan. Inför brons 30-årsjubileum kommer Fehmarn Bält-förbindelsen att stå klar.
Bron har bidragit till bättre pendling mellan länderna och skapat ett bättre flyt i trafiken både för lastbilar, personbilar och tåg, som sluppit att att köra ombord på en färja för att ta sig till eller ifrån Sverige. I samband med detta stärks även järnvägen norr om Hamburg och flaskhalsen förflyttas tyvärr rakt in i södra Sverige. Men år 2030 är det med all sannolikhet minst tio år kvar tills fyrspåret Lund-Hässleholm står klart – en sträcka som dessutom endast är en del av lösningen av den södra flaskhalsen enligt Transportstyrelsen.
Detta innebär att Sveriges export/import till/från Europa under lång tid inte kan nå i närheten av sin fulla potential. Det är nu i samband med framtagandet av ny nationell infrastrukturplan 2026–2037 – som regeringen har möjlighet till avgörande vägval om Sveriges framtida förutsättningar.