Nu har Höga Kusten Airport medvind!

Under 19 månader i följd har resandet ökat till och från Höga Kusten Airport. Utvecklingen för flygplatsen är den bästa sedan 2015.

2024 var rekordsiffran 11 490 passagerare som reste till eller från flygplatsen som är belägen vid Nyland mellan Kramfors och Sollefteå. Höga Kusten Airport har under flera år hotats av nedläggning särskilt sedan en statlig utredare föreslog det.

– Vi har kämpat för att vända den trenden för vi ser ju vilket stort behov flygplatsen fyller. Det vore katastrof om inte denna strategiskt belägna flygplats skulle finnas, säger Per Enroth, flygplatschef och vd för flygplatsen.

Expansion i Regionen

Flera stora företag som expanderar, har god tillväxt och är nu etablerade i närområdet. Det är viktigt att beakta den goda logistik som finns kring flygplatsen och som är en nödvändighet både för näringslivet och för den befolkning som bor i regionen. Bottniabanan/Ådalsbanan har anknytning,  Västeraspby station, bara 1,5 kilometer från flygplatsen som ser till att serva med gratis skjutsar emellan. En djupvattenhamn, för sjötransport, finns i närheten och E4:an ligger endast 30 minuter bort. Mycket talar för att Höga Kusten Airport även i framtiden har en viktig funktion.

Till Höga Kusten Airport, som har flera dagliga avgångar från och till Stockholm Arlanda, kan man alltså ta sig med bil, flygtaxi eller tåg. Flera dagliga avgångar finns också norrut till Gällivare.

-Vi har ju ett starkt önskemål till järnvägsbolagen, som trafikerar Sundsvall – Umeå, att de tre tågstopp per dygn, som görs vid Bottniabanans hållplats, skulle utökas med åtminstone dubbelt så många, säger Per Enroth.

Populär restaurang

Ett positivt tecken på att flygplatsen har blivit populär är de många besökarna på terminalen. När Trafikmagasinets medarbetare kommer in i avgångshallen är den så gott som fullsatt. Vid borden i restaurangdelen sitter matgästerna och njuter av ”Dagens Rätt” som serveras varje vardag. Att flygplatsrestaurangen är omtyckt beror bl.a. på den duktige kocken, Peter Edlund, som också driver serveringen. Flera flygklubbar landar regelbundet här för att utnyttja restaurangen. Detta är bara ytterligare ett uttryck för att flygplatsen har medvind.

En framtidens flygplats?

-Världsläget med krig i Europa har ytterligare ökat trycket på flygplatsen. Nu satsar man på att återetablera I 21, regementet i Sollefteå, så det ökar också resandet med värnpliktiga, säger Per Enroth.

Samarbetet med militären är en viktig framtidsfråga med tanke på NATO och de bristfälliga vägarna västerut mot Norge. Även polis och räddningstjänsten utnyttjar flygplatsens möjligheter.

  • Ser vi framåt med ett elektrifierat flyg, som har en begränsning på 30-40 mil, behöver vi inte färre flygplatser utan fler säger Per Enroth.

Ska Ådalen och Höga Kusten vara levande är flygplatsen en nödvändighet. Det finns här ca ¼ miljon människor boende inom en 10 mils radie kring flygplatsen.

-Vore roligt om vi i framtiden kunde få bli en beredskapsflygplats. Det skulle vara en styrka med tanke på personalens situation. Vi skulle kunna ha en uppgift som jourhavande flygplats och stå i ständig beredskap, säger Per Enroth

AE