Den över ett år långa konflikten i Göteborgs Hamn har tvingat arbetsgivaren APM Terminals att varsla om en spegel- och konsekvenslockout, som är en reaktion på Hamnarbetarförbundets varsel. Under det senaste året har APM Terminals Gothenburg tvingats att gå ner till 60 procent av normal kapacitet. De nya konfliktåtgärderna tvingar den annars dygnet-runt-öppna containerterminalen i Göteborg att hålla stängt kvällar och nätter, något som leder till stora förseningar och väntetider för både transportörer och företagare. Nu mullras det rejält inom svensk industri och Stora Enso har skrivit ett brev till regeringen, då Stora Enso fått styra om betydande godsflöden ifrån Göteborgs Hamn och istället hitta alternativa transportsätt och andra utskeppningshamnar.
Situationen har resulterat i förseningar för Stora Ensos kunder och ökade kostnader på grund av dyrare hantering. Frågan infinner sig vad som görs från politiskt håll? Röster höjs allt mer att reglerna för strejkrätt ses över – och att detta sker snabbt..