Den 15-18 januari är det dags för Automässan, på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta ca 17 000 besökare, som förväntas till mässan under de fyra dagarna.
Ingen annanstans i Norden medverkar lika många leverantörer, tillverkare, grossister, experter och specialister för motorbranschens service- och eftermarknad. Tillsammans exponerar och demonstrerar medverkande utställare branschens tongivande varumärken, det senaste inom reservdelar och tillbehör, verkstadsutrustning, digitalisering, plåt och lack, däck och fälg samt tillhörande stödsystem för lätta och tunga fordon. Digitalisering, autonoma- och uppkopplade fordon samt helt nya affärsmodeller är megatrenderna som är högaktuella för branschen. Dessa uppmärksammas i det omfattande seminarieprogrammet på mässan.
Likt många andra branschmässor inom teknik ökar kunskapsinnehållet i Automässan. Det är något som mässans båda huvudmän, Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Fordonsverkstadsutrustarna, FVU, välkomnar – det stärker Automässans position som ledande mötesplats för motorbranschens eftermarknad.
Först ut på Automässans scen, onsdag 15 januari, är David Norrbohm, jurist på MRF, som kommer att tala om bilverkstadsjuridik samt lite vett och etikett för att få nöjda kunder. Sist ut på mässans scen, lördagen 18 januari, är Fredrik Pahlm, grafisk designer på Sveriges främsta företag inom lastbilsprofilering, Billackeringen i Mjölby. Han kommer att berätta och visa bilder från första skisserna och hantverket till färdiga rullande konstverk. Samtliga seminarier på Automässans scen är öppna och kostnadsfria för alla besökare.