Skara kommun driver ett projekt som går under namnet: Skara skyddsängel. Projektet går ut på att testa en drönarbaserad vägbelysning för cyklister istället för fast belysning. Projektet har varit i gång i drygt ett år, och nu ska det alltså testas.
Mörkret gör att ett flertal väljer att ställa bort cykeln under vinterhalvåret trots att många egentligen föredrar att cykla så mycket som möjligt. Det i sin tur gör att de positiva hälsoeffekterna och det klimatneutrala resandet uteblir. Projektet Skara skyddsängel ska råda bot på detta genom att låta drönare stå för en flexibel belysningslösning i stället för att investera i fast belysning. Den 20 mars bjuds media in för att följa testet och det kommer också att ges tillfälle att prata med inblandade forskare som står bakom utvecklingen.
I projektet som koordineras av Sveriges forskningsinstitut RISE och genomförs i samarbete med Högskolan i Skövde, Jönköping University och Skara kommun tar forskarna sikte på utmaningarna mörkret innebär. Med stöd av den ökade digitaliseringen och automatiseringen ska forskarna utveckla drönarbaserade infrastrukturtjänster on-demand för att förbättra säkerhet, komfort och öka möjligheten att ta cykeln även när det är mörkt på landsbygden.