Ja, det tror i alla fall IVL Svenska miljöinstitutet. Regeringen förslår att skatten på bensin och diesel sänks från och med januari nästa år och ytterligare en gång i juli 2025. IVL anser inte att förslaget bör gå igenom då det påtagligt försämrar möjligheten att minska vägtrafikens klimatutsläpp.
IVL skriver i ett remissvar till regeringen att drivmedelsbeskattningen är ett av de viktigaste styrmedlen för att minska vägtrafikens klimatutsläpp. Enligt regeringens promemoria skulle en sänkning av skatten leda till att utsläppen av fossil koldioxid ökar med 900 000 ton till 2030. Det skulle också försvaga incitamenten för transporteffektivisering, elektrifiering och användning av höginblandade förnybara drivmedel. Förslaget om skattesänkning motiverar regeringen med att de vill undvika en prishöjning på bensin och diesel när reduktionsplikten höjs från sex till tio procent och att det är viktigt att klimatpolitiken har legitimitet hos befolkningen. Generellt finns det dock redan ett brett stöd för Sveriges klimatmål och fler klimatåtgärder visar en rapport framtagen för Klimatpolitiska rådet. Enligt rapporten är 77 procent av svenskarna oroande övar att de klimatåtgärder som görs är otillräckliga.