
2024 blev ett år med både upp- och nedgång i godsvolymerna för Skandinaviens största hamn, Göteborgs Hamn. Totalvolymen i hela hamnen ökade med 8 procent, mätt i ton.
Under 2024 hanterades mer containergods än under rekordåret 2023 – trots att antalet containrar minskade med knappt 1%. Det låter som en motsägelse, men går ihop eftersom fler containrar fyllda med gods hanterades under 2024 än under 2023, medan hanteringen tomma containrar minskade i större utsträckning. Något färre containrar – men mer gods alltså.
Medan det containeriserade exportgodset i och för sig minskade minimalt, så ökade volymerna på importsidan stort under året med närmare 15%.
Vid god balans mellan import och export i en hamn minskar behovet av tomcontainrar. Detta då en inkommen importcontainer snabbt kan tömmas och lastas till en utgående exportcontainer, utan att man behöver skeppa in en tomcontainer utifrån. Det ger högre effektivitet, mindre klimatpåverkan och lägre kostnader i leveranskedjan.
Antalet containrar som transporterades till och från hamnen vi järnväg ökade med 7%. 2024 blev andra året någonsin som fler än 500 000 containrar transporterades till och från hamnen på järnväg. Främst är det importtunga järnvägsdestinationer som Falköping och Nässjö som bidrar till tillväxten, såväl som nya tågpendlar till och från destinationer som Sundsvall, Haparanda och Bastuträsk. Drygt 60% av de containrar som transporteras till och från Göteborgs Hamn från inlandet går på järnväg, vilket är en siffra som få andra internationella storhamnar når upp till.