Organisationen The North American Council for Freight Efficiency har under drygt två veckor testat lastbilarna i verklig trafik för riktiga kunder. Med i testen var bland annat Volvo trucks och Daimler Truck.
Testerna visade att en Tesla Semi, som körde leveranser åt dryckesjätten Pepsico, körde i snitt 92 mil, om dagen. Volvo kom inte i närheten av denna sträcka, de landade först på fjärde plats med ett snitt på 28 mil.
Tesla Semi avverkade 64 mil på en laddning, Volvolastbilen kom som längst 54 mil på en hel dag, och då med dubbla laddningar.
Traditionell drivlina tveksam
Inte bara Volvos strategi inom elektrifieringen har hittills varit att bygga ellastbilar på samma plattform som de dieseldrivna lastbilarna. På så sätt kan bolagen bygga ellastbilar på samma monteringslinor som de traditionella lastbilarna vilket minskar investeringsbehovet och gör det lättare att skala upp produktionen i takt med att efterfrågan ökar. Teslas lastbil är utvecklad i grunden för en elektrisk drivlina och bevisligen presterar den också därmed bättre i tester ute på vägarna. Frågan man kan ställa sig är om de traditionella tillverkarna behöver tänka om i sin elektrifieringsstrategi?