Varje vår översvämmas sociala media med efterlysningar av handledare som kan hjälpa blivande motorcyklister med mängdträning. Medelåldern på en person som tar körkort är drygt 35 år vilket är nästan dubbelt så hög ålder som B-körkortstagarna. Vid övningskörning med bil är det främst mamma och pappa som ställer upp som handledare för hemmavarande barn men det fungerar inte för MC-eleverna. De har egna familjer, barn, arbete och bor ofta inte i närheten av föräldrarna. Få föräldrar har dessutom motorcykel och MC-körkort och kan därför inte vara handledare. Köer till trafikskolor, svårighet att få tider, kort MC-säsong, höga kostnader och det faktum att många redan har en egen motorcykel gör att många vill övningsköra parallellt med trafikskolan.

Här är MC-kollektivet unikt. Motorcyklister ställer upp för varandra, utan kostnad. Man hjälper släktingar, klubbkompisar, grannar, kollegor och elever som gör efterlysningar i MC-grupper på sociala media. Att bli bjuden på fika eller glass efter en dag i sadeln är tillräckligt för 97 % av handledarna visade en enkätundersökning som Sveriges MotorCyklister, SMC, gjorde 2021 bland 655 handledare. I stort sett alla ställde upp för att hjälpa andra vilket kan leda till att eleverna själva blir handledare i framtiden. Man gör helt enkelt en god gärning för att öka möjligheten att klara körkortet och skapa säkrare förare. Handledarna ser privat övningskörning som ett komplement till trafikskolan. Många hjälper en eller två personer varje år när man har tid över.

Tyvärr straffas sedan handledarna genom att handledarskapet kvarstår fem år från godkännandet, oavsett om eleven får körkort eller inte. Samhället ser privat övningskörning som svart trafikskola om man har flera elever än fem under fem år – därför avslutas inte handledarskapet när eleven fått körkortet. Det leder till att villiga MC-handledare tackar nej för att inte riskera att man senare inte kan handleda barn, barnbarn och andra som vill övningsköra. Till saken hör att svarta trafikskolor aldrig varit ett problem för MC – däremot för bil.

Jag tog körkort för bil 1978 och MC 1985. Jag har övningskört med otaliga människor genom åren. Jag gör det för att jag är uppfostrad att ställa upp och hjälpa andra om jag kan. Jag älskar dessutom att köra MC och när jag har en elev kommer jag ut på hojen, vare sig jag vill eller inte. Genom min insats bidrar jag också till att eleverna blir säkrare i trafiken och har en större chans att klara körprovet. Jag har aldrig tagit en krona i ersättning.

Nu är jag pensionär och har mer tid än tidigare. Tyvärr gör dagens regler att jag inom kort måste säga nej till att bli handledare. Jag har kvar personer som fick körkort för tre år sedan och en person som inte börjat övningsköra på två år. Jag ställde upp som handledare 29 april i år för en motorcyklist som gör sitt körprov för MC 21 maj 2024 eftersom trafikskolan tyckte han behövde mängdträning och han behövde hjälp snabbt. Men, även om han får sitt körkort i slutet av maj är jag handledare åt honom till och med 29 april 2029. Till saken hör att eleven har ytterligare två handledare som är låsta fem år framåt.

Detta system är märkligt och stämmer illa överens med hur man ser på ideellt arbete i övrigt i det svenska samhället. Sedan jag blev pensionär är jag volontär på Minds Äldrelinje en förmiddag per vecka och svarar på hundratals samtal. Denna insats hyllas och uppmuntras av samhället medan min privata övningskörning bestraffas och misstänkliggörs.

Till saken hör att var tredje motorcyklist som dör i Sverige saknar giltigt körkort vilket är en högre andel jämfört med övriga EU. Svenska körkortsmyndigheter och Sveriges riksdag bör uppmuntra alla initiativ som ökar trafiksäkerheten, dit hör ett giltigt körkort.. Regeln om att ett handledarskap kvarstår fem år skulle kunna ändras på nolltid om man fattar ett beslut att det upphör när eleven fått sitt körkort istället för efter fem år. Hittills har tyvärr viljan saknats att ändra på detta..

Maria Nordqvist, Motorcyklist