Bilhandlarjätten Hedin Mobility Group har efter sina alla uppköp sett förlusterna skenat till över 800 miljoner kronor i år. Bolaget uppfyller inte sina obligationsvillkor, efter alla uppköp har bolaget räntekostnader på 1,7 miljarder kronor.

Hedin Mobility Group, har de senaste åren utmärkt sig i branschen genom väldigt stora uppköp av anläggningar runt om i Europa. Koncernen finns numer 14 länder och har över 50 olika varumärken. 2021 var koncernen jämförbar med svenska börsnoterade Bilia i omsättning, men nu är Hedin Mobility Group mer än dubbelt så stor. Försäljningen uppgick till cirka 92 miljarder kronor förra året.

Hedin största marknad är Sverige, men är även en väldigt stor aktör i Europa. Enligt den senaste rankningen från branschorganet ICDP är Hedin nummer tre efter Emil Frey och Penske Automotive.

Hedingruppen var tidigare helägd av familjen Hedin men i oktober 2021 gick fastighetsbolaget Balders vd Erik Selin in med 3,6 miljarder kronor via en nyemission som gav ett ägande på hela 25 procent.