Under ett par vackra sommardagar i juli 1948 kördes de fyra första helt nya Volkswagen-Bubblorna i Sverige från Helsingborg upp till den nyblivne generalagenten i Södertälje. Resan var inledningen på en framgångssaga som i år firar 75 år.
Det var på morgonen den 14 juli 1948 som en liten karavan på fyra bilar anlände med en av de gamla färjorna till Helsingborg. Deras tyska förare hade kört dem ombord, slagit av motorerna och lämnat nycklarna. På den svenska sidan stod fyra chaufförer från Scania-Vabis som väntade på de små bilarna. Sent på eftermiddagen den 15 juli kunde de fyra Bubblorna sedan visas upp på Scania i Södertälje.
Folkbil
Generalagenten Volkswagen Group Sverige har fram till idag, 75 år senare, sålt nästan 2,45 miljoner person- och transportbilar med VW-emblemet i fronten. Ett brett modellprogram, attraktiva modeller och ett starkt återförsäljarnät är några av framgångsfaktorerna som gjort Volkswagen till en riktig folkbil. Modeller som Golf, Passat, Tiguan och T-Roc har under åren tillhört toppen i sina respektive segment, säger Volkswagen Group Sverige i ett pressmeddelande.
En av de största milstolparna var år 2016 då Volkswagen skrev svensk bilhistoria genom modellen Golf, som blev Sveriges mest sålda bil. Det var då 54 år sedan ett annat märke än Volvo toppade denna statistik. Förra gången det inträffade var 1962 och även då var det en Volkswagen i topp, nämligen Beetle eller ”Bubblan” som den kallas. Volkswagen har under 2010- och 2020-talen dessutom toppat registreringsstatistiken under enskilda månader vid ett flertal tillfällen.