Besökarna i Volvos monter på CONEXPO-CON/AGG i Las Vegas den 14-18 mars, kommer att få möjligheten att provköra kompakta eldrivna maskiner, samt upptäcka helt nya skräddarsydda tjänster för smartare arbete och tillväxt i verksamheten.
Volvo Construction Equipment (Volvo CE) bygger en unik monterupplevelse på mässan för att hjälpa kunder och andra besökare att vara redo för en bransch i ständig förändring.
Den drygt 5 000 kvadratmeter stora Volvomontern på festivalområdet, har temat ”Change Starts Here. Be Ready For It”. Montern kommer att innehålla företagets nyaste och mest populära produkter, tjänster och teknologi fördelat på bland annat en Solutions Hall, två områden för provkörning eldrivna grävmaskiner och hjullastare samt plats för ett unikt tillfälle att träffa några av anläggningsbranschens influencers från den populära TV-serien ”Gold Rush”.
”Vi har åtagit oss att bli ett fossilfritt företag till 2040, men vi når inte målen med bara prat. Det gäller att gå från ord till handling, säger Melker Jernberg, vd för Volvo CE. ”Det finns ingen tid att slösa och det är därför vi säger ”Change Starts Here”. Tekniken utvecklas dessutom snabbt och det är där tillägget ”Be Ready for It” kommer in. På CONEXPO vill vi hjälpa våra kunder att vara förberedda för förändringen genom att visa upp vårt breda utbud av kommersiellt tillgängliga eldrivna maskiner förpackade med tillhörande laddningsinfrastruktur och andra hållbara energilösningar.”
Utöver två stora provkörningsarenor i montern för elektriska maskiner kommer Volvo CE också att visa upp fler maskiner ur sin växande elektriska maskinprogram. Det rör sig om den medelstora bandgrävaren EC230 Electric på 23 ton och Volvos asfaltvält DD25 Electric
Men en blick in i anläggningsbranschens framtid slutar inte med el. Volvo CE kommer också att visa upp autonoma koncept, världens första vätgasdrivna dumper, en fjärrstyrd maskin och mycket mer när företaget strävar mot att hjälpa fler kunder att nå sina egna mål för effektivitet och minskade koldioxidutsläpp.
Andra bolag ur Volvokoncernens kommer också att finnas i montern, bland annat en lastbil från Volvo Trucks, motorer från Volvo Penta och representanter från Volvo Financial Services.
Besökarna kan också träffa medlemmar från Discovery Channels TV-serie ”Gold Rush” från tisdag till fredag i Volvos monter, såväl som andra populära influencers i anläggningsbranschen under en meet-and-greet på onsdagseftermiddagen.
– Oavsett om man ansluter i Las Vegas eller virtuellt, har vi en fantastisk show planerad för besökarna med en blandning av maskiner och tjänster, praktiska övningar och utbildningssessioner – och jag är övertygad om att det kommer att bli både upplysande och roligt, säger Stephen Roy, vd för region Nordamerika på Volvo CE.