Idag avgår det första helt ombyggda och moderniserade X 2000 från Stockholm C mot Göteborg. Tåget har försetts med den senaste tekniken och en helt ny stol som klarar konststycket att både fungera som arbetsplats och som viloplats.
Med en mörk kil i fronten och uppolerat rostfritt stål på sidorna ger sig Nya X 2000 ut på sin första resa idag tisdag. Innanför det rostfria stålet är i princip allting nytt. All teknik som styrsystem, bromsar och kommunikationssystem bytts ut och komforten har höjts avsevärt genom att all inredning blir ny. Förutom stålchassit har också korglutningen behållits för att X 2000 fortsatt ska kunna ta sig snabbt framåt på den bitvis kurviga svenska järnvägen.
Stora förhoppningar
SJ tror att Nya X 2000 kommer att attrahera både affärs- och privatresenärerna. Bland annat för den ökande komforten och driftsäkerheten, men även ur miljösynpunkt jämfört med att resa med egen bil eller via flyget. För resenären blir den största förändringen den nya stolen som i kombination med det nya, stadigare brickbordet förbättrar möjligheterna att arbete ombord. Resenären kommer också att märka en modern ljussättning, mer funktionella toaletter och rullstolsplatser samt en helt ny bistro med utökade möjligheter att erbjuda ett variationsrikt utbud.
Ny teknik
Nya X 2000 har ett förbättrat 5G-baserat wifi-system och nya radiotransparenta fönster som underlättar dataöverföringen och därmed förbättrar uppkopplingen. Informationssystem, platsnummer på säten och utrymmen som toaletter, vestibuler, rullstolsplatser och bistro har utformats i samarbete med representanter för olika funktionshinderorganisationer. Många av de tekniska systemen har dubblerats för att avsevärt minska risken för stoppande fel. Tåget står också hela tiden i kontakt med SJs depåer. Med hjälp av den data tåget lämnar ifrån sig kan underhåll och service genomföras effektivare.
Ombyggnadsprojektet har gjorts mer hållbart genom att stålchassit återanvänds. På så sätt sparas tusentals ton stål. På liknande sätt har stora mängder lackfärg sparats då det rostfria stålet polerats i stället för att målas. I början av 2022 kommer ännu ett upprustat tåg ut i trafik och även det fordonet kommer att trafikera Stockholm-Göteborg. Så småningom, varefter fler tåg blir färdiga, kommer de även att trafikera Stockholm-Malmö.
Foto: SJ