Klockan 10.00 idag drog Elmia Husvagn Husbil igång. Intresset är påtagligt för den fem dagar långa mässan, strax innan öppning ringlade långa bil (och husbils) köer till Rosenlundsområdet i Jönköping.
Trafikmagasinet deltog i den sedvanliga presskonferensen som visar att branschen är het. Siffror visar dock att nybilsförsäljningen minskat under året. Det är främst nya stora husbilar som tappar fart, handlarna märker att det är längre beslut till köp och att inbytesintervallerna ökat.
Begagnatmarknaden stekhet
Under de första åtta månader har begagnade fordon bytt ägare för 22,6 miljarder kronor, för nyregistrerade fordon under samma period är siffran 2,8 miljarder kronor. Trots minskad nybilsförsäljning upplever återförsäljarna att det är mer spring i butikerna än vanligt, intresset finns alltså. En återförsäljare som Trafikmagasinet talat med menar att årets siffror kan delvis ha med att göra att tillgången av fordon och delar varit begränsad under pandemin, vilket gav en ketchupeffekt under föregående år. Under 2020-2021 fick många fick vänta ett år på sitt beställda fordon, det är först nu som hallarna är påfyllda med fordon igen. Återförsäljarna spår att försäljningen inte kommer att öka under 2024 utan bli likvärdig 2023, förklaringen enligt dem är oroligheter i världen, ränteläget och svag krona. Klas Brandt, mässansvarig för Elmia Husvagn Husbil meddelade under presskonferensen att mässhallen inomhus är slutsåld, vilken den inte var förra året.
Klicka här för att läsa mer om mässan