[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
Entreprenadbranschen måste förnya sig!
Entreprenadbranschen har vuxit över 100 procent på 10 år och fortsätter att växa. Detta accentueras av det faktum att den nya regeringen med Sveriges nya infrastrukturminister signalerat att nu minsann ska det hända saker och ting i landet. Noterbart är att de senaste tio åren har vi haft fem kvinnor och en man på denna post, vilket föranleder frågan om inte kvinnor bemästrar detta område bättre än män?
Man kan förvisso undra över varför titeln ”kommunikationsminister”försvunnit, och att det i dag heter ”infrastrukturminister”, där Finland har Trafikminister, Danmark har Transportminister, Norge har Samferdelsminister, Storbritannien har Sectretary of State of Transportoch USA har Secretary of Transportation, men är egentligen ett trivialt problem. Det viktiga är vad man uträttar som minister. Undertecknad håller med en av föregångarna, nämligen infrastrukturminister Åsa Torstensson, som i en svunnen tid menade att om man ska få mer för pengarna så måste entreprenadbranschen förnya sig.
Hon tyckte också att kommuner och regioner ska kunna investera i infrastrukturprojekt även UTANFÖR SIN KOMMUN, dvs vara regionöverskridande.
Det Åsa Torstensson syftade på var nytänkande i entreprenadbranschen, när det gäller upphandlingsform, arbetsmetoder och materialval. Ska prioriterade projekt komma på plats måste samfinansieringen utvecklas. En helig ko är också anbudsförfarandet. Riksrevisionens rekommendation att Trafikverket borde förbättra sina centrala databaser så att prestations-, kostnads- och upphandlingsdata samt annan erfarenhet registreras mer systematiskt, objektivt och kvalitetssäkert än hittills är något som fortfarande stannat vid vackra ord!
Johan Rietz, Chefredaktör[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”290″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]