Tyska startupbolaget Sono Motors planerar att bli först i världen med att lansera en elbil för massmarknaden som laddar upp sig själv.
”Det är inte en solenergibil som du bara kan köra när det är soligt, utan en elbil som laddar sig själv”, förklarar Larin Hahn, som är en av startupens grundare, för sajten Quartz.
Elbilen heter Sion och beräknas kosta 16 000 euro (cirka 170 000 kronor) plus 4 000 euro (drygt 40 000 kr) för batteriet när den rullar ut på marknaden nästa år.
Den är utrustad med solpaneler på tak, sidorna och bakluckan som laddar upp batteriet. Fulladdad ska den kunna gå 25 mil, vilket räcker till mer än 10 dagars körning för en normalbilist. Det ska även gå att koppla in bilen till ett strömuttag som laddar ett tomt batteri på en halvtimme.
Hur kommer det sig då att Sono Motors är först med denna typ av bil? Timo Möller, som är chef för Future Mobility på McKinsey, förklarar att elbilar som drivs av egenfångad solenergi har två stora utmaningar
Han påpekar att mängden energi som kan produceras begränsas av den relativt lilla ytan där solpaneler kan fästas på en bil. Möller menar också att dagens solpaneler är ömtåliga och lätt går sönder.
Sono Motors uppger att de tagit fram egna solpaneler som bygger på rymdteknologi.