En undersökning har visat att däckslitaget är större på fordon som drivs med el, även laddhybriderna förbrukar mer gummi än en bensin–och dieseldriven bil. Testet har gjorts på fem olika personbilar som rullat drygt 2 000 mil.

 

Däckslitage var inget nämnvärt problem förr. Men vridstarka elmotorer, höga tjänstevikter, bland annat på grund av batterierna och lättrullande däck med mindre mönsterdjup gör att däckens skick blivit en viktig faktor även för nybilsköpare.

 

Leasingkunder utsatta

För den som leasar sin bil är däckslitaget extra viktigt. Leasade bilar kan ofta ha mönsterdjupskrav för däcken när bilen ska lämnas tillbaka. För den som inte uppfyller kraven väntar straffavgift eller inköp av nya däck.

Mönsterdjupet efter drygt 2 000 mil och ett års körning i de fem bilar som ingår i tidningens långtest. Elbilen Volkswagen ID.3 har bara 5,9 millimeters mönsterdjup när däcken är nya och även om bilen uppvisar ett rimligt slitage är det inte många millimeter kvar innan det är dags att fundera på byte.

 

Eco-däck mindre mönsterdjup

Det blir allt vanligare med mindre mönsterdjup på nya däck, speciellt på så kallade Eco-däck med lägre rullmotstånd som ofta sitter monterade på nya bilar direkt från fabriken.

(Däcket på bilden har inte med artikeln att göra.)