Det var som 15-åring Ingemar Liljegren köpte sin första motorcykel. Han minns att den kostade 75 kr, en summa Ingemar fått ihop genom att arbeta extra som torvutvinnare en sommar i början av 1950-talet.
Tvåhjulingen med en motor om 98 kubik väckte något inom honom och han kom att utveckla en passion för både motorcyklar och bilar. Efter hand växte samlingen till att omfatta en imponerande mängd motorfordon. Tills nyligen har rariteterna stått i ett privat museum i de värmländska skogarna. Men i våras såldes bilarna och nu är det dags för motorcyklarna att gå under klubban. Kollektionen, som kommit att kallas Sveriges hemligaste samling, omfattar även en lång rad tillbehör, motorkuriosa, emaljskyltar och annat som kan tänkas finnas i ett garage.
Livstidsprojekt
Det här en av Sveriges största privata motorcykelsamlingar och den innehåller flera förväntade miljonobjekt. En del är museumrenoverade, andra är orörda. Därtill så tillkommer en betydande mängd reservdelar och kuriosa. Att det just är så många reservdelar i original är ganska ovanligt. Det borgar för att mekandet med fina kvalitetsobjekt kan fortsätta framledes. Av de 87 motorcyklarna är majoriteten från 20-och 30-talet. Flera kända fabrikat är representerade, såsom Harley Davidson, Zündapp och Indian. Samlingen rymmer även ett flertal mer sällsynta finsmakarobjekt som Pierce Four, Rambler och Simplex.
Toppnumren är många men till de verkliga höjdpunkterna hör en Pierce Four av 1912 års modell, en Henderson KJ med sidovagn och en Indian Four av 1937 års modell.
Samtliga föremål säljs på Auctionet.com med start den 20:e september