[vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image border_color=”grey” img_link_target=”_self” image=”168″ img_link_large=”” img_size=”full” alignment=”right”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]Axplock ur nummer 4 2013:

Ledaren av Johan Rietz: Fartygskatastrof i Öresund?

Järnväg: Snälltåget erbjuder snälla priser

Trafik på väg: Colmec ger utslitna däck nytt liv

Sjöfart/järnväg: Storsatsning på Karlskrona som knutpunkt

Flyg: Obemmanade helikoptrar

Allmänt: Effektiv snöröjning på järnväg[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1424430258895{margin-top: 50px !important;}” type=”grid” parallax_bg=”” parallax_speed=”0.3″ use_raster=”” mute=”muted” mute_btn=”” bg_type=”no_bg” bg_grad=”background: -webkit-gradient(linear, left top, left bottom, color-stop(0%, #E3E3E3));background: -moz-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -webkit-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -o-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -ms-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);” parallax_style=”vcpb-default” bg_image_repeat=”repeat” bg_image_size=”cover” bg_img_attach=”scroll” parallax_sense=”30″ animation_direction=”left-animation” animation_repeat=”repeat” video_opts=”” viewport_vdo=”off” enable_controls=”off” bg_override=”0″ parallax_content_sense=”30″ fadeout_start_effect=”30″ overlay_pattern_opacity=”80″ overlay_pattern_attachment=”fixed” multi_color_overlay=”” multi_color_overlay_opacity=”60″ seperator_type=”none_seperator” seperator_position=”top_seperator” seperator_shape_size=”40″ seperator_svg_height=”60″ seperator_shape_background=”#ffffff” seperator_shape_border=”none” seperator_shape_border_width=”1″ icon_type=”no_icon” icon_size=”32″ icon_style=”none” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ img_width=”48″ ult_hide_row_large_screen=”off” ult_hide_row_desktop=”off” ult_hide_row_tablet=”off” ult_hide_row_tablet_small=”off” ult_hide_row_mobile=”off” ult_hide_row_mobile_large=”off”][vc_column width=”1/1″][anchor name=”1″][ultimate_heading main_heading=”Fartygskatastrof i Öresund?” heading_tag=”h3″ alignment=”left” spacer=”no_spacer” spacer_position=”bottom” spacer_img_width=”48″ line_style=”solid” line_height=”5″ line_color=”#333333″ icon_type=”selector” icon_size=”32″ icon_style=”none” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ img_width=”48″ line_icon_fixer=”10″ line_width=”250″][/ultimate_heading][vc_empty_space height=”32px”][vc_column_text]För 10 år sedan, närmare bestämt den 31 maj 2003 kolliderade det kinesiska oljefartyget Fu shan hai (med 1700 ton olja), med det cypernregistrerade fartyget Gdynia utanför den skånska sydkusten norr om Bornholm. Resultatet blev att en av de största miljöoperationerna i Östersjön inleddes och Sverige drabbades av sitt dittills största oljeutsläpp. Insatsen för både Danmark och sverige blev stor och intensiv. Den totala kostnaden, innefattande förlust av fartyg och last, räddningsarbetet, reparation av Gdynia och oljesanering, har uppgått till över en miljard kronor!

Det är minst sagt märkligt att så lite skrivits om denna olycka. Fu shan hai är än i dag ett stort miljöproblem. Olja finns nämligen kvar i vrakets tankar och den är lika flytande som på olycksdagen för 10 år sedan. Ja, cirka 250 kubikmeter olja finns fortfarande kvar ombord på det förlista kinesiska fartyget och det finns fortfarande frågor som bör lyftas fram. En sådan är om Sverige kan fatta snabba beslut om en dylik komplex gränsöverskridande händelse skulle ske i Öresund? Noterbart är att trafiken i öresund styrs av ett avtal från 1857 och det inte ställs krav på säkerheten, där transporterna med olja och kemikalier från Ryssland och östländerna är omfattande. Även om den internationella maritima organisationen under FN rekommenderar användning av lots vid passage i Öresund finns inga krav på det i dagsläget. Östersjöns smala sund gör att kusterna är sårbara för oljeutsläpp. När oljetankerfartygen blir fler och större kan en enda olycka göra stor skada. Varje år passerar ett par tusen lastfartyg genom Öresunds trånga hårt trafikerade sund, men beredskapen för en olycka är dålig, något som bland annat miljöanalysföretaget Cowi på uppdrag av östersjöländernas havsmiljöorganisation helcom slagit fast. Enligt Cowi är det stor risk att oljan flyter in mot land vid en olycka – innan man hinner samla upp den. Vi bör här beakta det faktum att trafiken i Östersjön väntas stiga med cirka 63 procent fram till 2020. Det finns tyvärr inget som tyder på att den väntade trafikökningen, kommer att ske med fartyg som uppfyller kraven på bästa säkerhetsstandard. Många fartyg har betydligt lägre säkerhets- standard än de fartyg som regelbundet trafikerar svenska hamnar. Frågan infinner sig inte om – utan när – en allvarlig olycka kommer att inträffa.[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” align=”align_center” border_width=”5″ el_width=”60″ accent_color=”#c94848″][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1424430258895{margin-top: 50px !important;}” type=”grid” parallax_bg=”” parallax_speed=”0.3″ use_raster=”” mute=”muted” mute_btn=”” bg_type=”no_bg” bg_grad=”background: -webkit-gradient(linear, left top, left bottom, color-stop(0%, #E3E3E3));background: -moz-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -webkit-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -o-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -ms-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);” parallax_style=”vcpb-default” bg_image_repeat=”repeat” bg_image_size=”cover” bg_img_attach=”scroll” parallax_sense=”30″ animation_direction=”left-animation” animation_repeat=”repeat” video_opts=”” viewport_vdo=”off” enable_controls=”off” bg_override=”0″ parallax_content_sense=”30″ fadeout_start_effect=”30″ overlay_pattern_opacity=”80″ overlay_pattern_attachment=”fixed” multi_color_overlay=”” multi_color_overlay_opacity=”60″ seperator_type=”none_seperator” seperator_position=”top_seperator” seperator_shape_size=”40″ seperator_svg_height=”60″ seperator_shape_background=”#ffffff” seperator_shape_border=”none” seperator_shape_border_width=”1″ icon_type=”no_icon” icon_size=”32″ icon_style=”none” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ img_width=”48″ ult_hide_row_large_screen=”off” ult_hide_row_desktop=”off” ult_hide_row_tablet=”off” ult_hide_row_tablet_small=”off” ult_hide_row_mobile=”off” ult_hide_row_mobile_large=”off”][vc_column width=”1/1″][anchor name=”2″][ultimate_heading main_heading=”Snälltåget erbjuder snälla priser” heading_tag=”h3″ alignment=”left” spacer=”no_spacer” spacer_position=”bottom” spacer_img_width=”48″ line_style=”solid” line_height=”5″ line_color=”#333333″ icon_type=”selector” icon_size=”32″ icon_style=”none” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ img_width=”48″ line_icon_fixer=”10″ line_width=”250″][/ultimate_heading][vc_empty_space height=”32px”][vc_column_text]Snälltåget vill erbjuda en mer personlig resa och är mindre än de flesta aktörer i tågbranschen. Våra tågvagnar har en gammaldags charm och i restaurangvagnen serveras varm mat på riktigt porslin. Genom det nya varumärket vill vi bli tydligare med vad vi erbjuder kunden, säger Marco Andersson, mark- nads- och försäljningsansvarig på Snälltåget. Snälltåget trafikerar sträckan Malmö–Stockholm året runt. Avgång- arna ligger i första hand i anslutning till och under veckosluten, eftersom det är då flest reser. De perioder på året när efterfrågan är stor finns avgångar varje dag. Under vintersäsongen kör Snälltåget vidare från Stockholm hela vägen till Åre och under sommaren går det även tåg på sträckan Malmö-Berlin.

Prisvärt alternativ
– Vi vill erbjuda bra resor till bra priser. Den som bokar tidigt har störst möjlighet att få det lägsta priset. Då kan man åka hela vägen från Stockholm till Malmö för bara 149 kronor, säger Marco Andersson. I samband med det nya namnet förenklades bokningen av tågbiljetter med ett nytt bokningssystem. Det fungerar både i mobil, via surfplatta och från dator och erbjuder flera olika betalningsalternativ. På Snälltågets webb- plats går det också att köpa resor med andra tåg- och bussbolag.
– Snälltåget har cirka 30 anställda och är mindre än de flesta aktörer i tågbranschen och därmed kan vi vara mer personliga, säger Marco Andersson. Klassisk krog Att Snälltåget har ”vänliga priser” förstår alla och envar, men visste ni att man även satsat på en hemtrevlig restaurangvagn kallad ”Krogen”? Det är en klassisk restaurangvagn och inredningen går i klassisk stil med mörkt trä, gardiner och lampor vid varje bord och ger en känsla av äldre tiders restaurangvagnar. Varm mat serveras på porslinstallrik (pajen med Västerbottenost för 69 kronor rekommenderas. red anmärkning) och dryck i riktiga glas. Titt som tätt serverar man mat med skånsk anknyt- ning och kaffet är skånskt (Zoégas).[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” align=”align_center” border_width=”5″ el_width=”60″ accent_color=”#c94848″][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1424430258895{margin-top: 50px !important;}” type=”grid” parallax_bg=”” parallax_speed=”0.3″ use_raster=”” mute=”muted” mute_btn=”” bg_type=”no_bg” bg_grad=”background: -webkit-gradient(linear, left top, left bottom, color-stop(0%, #E3E3E3));background: -moz-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -webkit-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -o-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -ms-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);” parallax_style=”vcpb-default” bg_image_repeat=”repeat” bg_image_size=”cover” bg_img_attach=”scroll” parallax_sense=”30″ animation_direction=”left-animation” animation_repeat=”repeat” video_opts=”” viewport_vdo=”off” enable_controls=”off” bg_override=”0″ parallax_content_sense=”30″ fadeout_start_effect=”30″ overlay_pattern_opacity=”80″ overlay_pattern_attachment=”fixed” multi_color_overlay=”” multi_color_overlay_opacity=”60″ seperator_type=”none_seperator” seperator_position=”top_seperator” seperator_shape_size=”40″ seperator_svg_height=”60″ seperator_shape_background=”#ffffff” seperator_shape_border=”none” seperator_shape_border_width=”1″ icon_type=”no_icon” icon_size=”32″ icon_style=”none” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ img_width=”48″ ult_hide_row_large_screen=”off” ult_hide_row_desktop=”off” ult_hide_row_tablet=”off” ult_hide_row_tablet_small=”off” ult_hide_row_mobile=”off” ult_hide_row_mobile_large=”off”][vc_column width=”1/1″][anchor name=”3″][ultimate_heading main_heading=”Colmec ger utslitna däck nytt liv” heading_tag=”h3″ alignment=”left” spacer=”no_spacer” spacer_position=”bottom” spacer_img_width=”48″ line_style=”solid” line_height=”5″ line_color=”#333333″ icon_type=”selector” icon_size=”32″ icon_style=”none” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ img_width=”48″ line_icon_fixer=”10″ line_width=”250″][/ultimate_heading][vc_empty_space height=”32px”][vc_column_text]Det finns många tidningar och tidskrifter som skrivit om Colmec, men har då ofta tagit fasta på en svunnen tid. Efter ett besök hos företagets vice vd Patrick Sjölin etsar sig något annat fast; nämligen att man ÄR en naturlig partner för distribution av buss- och lastvagnsdäck och har siktet inställt på FRAMTIDEN.

Ur ledningens perspektiv (med företagets vd Peter Eckerström samt företagets vice vd Patrick Sjölin i spetsen) är kundperspektivet ständigt i fokus. Härvid vill man inte bara vara en oberoende fristående aktör som säljer däck utan har ett helhetsperspektiv där man ser sig som en partner till däckbranschen och hela tiden vill vara ett steg före och ständigt ser framåt i tiden, vilket bottnar i att vi lever i en föränderlig värld.

Däck och åter däck
Colmec-gruppen har egen produktion av regummerade däck enligt det välkända BOSS-konceptet, och har egna fabriker och egna lager i Norrköping samt i Rudno, söder om Gdansk i Polen. Vid en rundvandring i de mycket stora lagerlokalerna i Norrköping får vi veta att här finns cirka 30 000 nya däck, cirka 50 000 regummerade däck och förvaring av cirka 15 000 begagnade stommar. I tidens anda har man järnkoll på vartenda däck. Med egen distribution (33 lastbilar och släp) når man ut till sina kunder via planlagda rutter. Något av ambassadörer är här förstås chaufförerna som har kundkontakt, men Patrick Sjölin vill även slå ett slag för alla medarbetare:
– Det handlar om alla – från de på lagret till de som sysslar med administration till däck- och fordonstekniker till våra säljare. Totalt har vi 349 medarbetare, säger Patrick Sjölin, som är mån om att inte själv slå sig för bröstet. När det gäller Polen tog företagets vd Peter Eckerström 1992 initiativ och köpte en hangarlokal utanför Gdansk. Att denna satsning är lyckad understryks av att man i dag omsätter 300 miljoner kronor samt har 220 anställda och har en målmedveten strategi att ta marknadsandelar i Europa.

Regummering är stommen
Tunga fordon kan regummeras flera gånger under sin livslängd, men det är värt att betona att myndigheterna ställer samma höga krav (och tester) på regummerade däck som på nya däck. Ur miljöperspektiv är det förstås positivt att regummering gör det möjligt att använda stommen på nytt, och ur ett kundperspektiv är prisbilden ack så viktig. Kostnaden för ett regummerat däck är i snitt cirka 50 procent lägre jämfört med ett nytt däck. Ur miljösynvinkel kan Colmec erbjuda en unik uppskattad service med hämtning av begagnade däck hos kunden. Stommarna regummeras och simsalabim blir de ”nya” Boss-däck. Restmaterial går till destruktion för att tillfredsställa dagens högt ställda miljökrav. Genom att minimera däckkostnaderna och sänka bränslekostnaderna i betydande grad för buss- och åkeriföretag försöker man ta ett helhetsgrepp inom däckdistribution. I detta sammanhanget kan nämnas att Colmec sedan 2001 även har arbetat med mobil hjulaxelmätning ute hos kunden. Inom regummeringens ädla konst lämnas inget åt slumpen: varje stomme röntgas och varje färdigt däck kontrolleras och provtrycks till 10,5 bar innan däcket levereras till kunden. Att mycket är på gång hos Colmec är ingen överdrift, och i skrivande stund har man vänt blicken österut mot Finland, där det finns stor kunskap. Tillverkning av vinterdäck är ju lite av Finlands specialité.
– Vi har goda relationer med däcktillverkare där och tror på en positiv utveckling även i Finland, säger Patrick Sjölin.[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” align=”align_center” border_width=”5″ el_width=”60″ accent_color=”#c94848″][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1424430258895{margin-top: 50px !important;}” type=”grid” parallax_bg=”” parallax_speed=”0.3″ use_raster=”” mute=”muted” mute_btn=”” bg_type=”no_bg” bg_grad=”background: -webkit-gradient(linear, left top, left bottom, color-stop(0%, #E3E3E3));background: -moz-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -webkit-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -o-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -ms-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);” parallax_style=”vcpb-default” bg_image_repeat=”repeat” bg_image_size=”cover” bg_img_attach=”scroll” parallax_sense=”30″ animation_direction=”left-animation” animation_repeat=”repeat” video_opts=”” viewport_vdo=”off” enable_controls=”off” bg_override=”0″ parallax_content_sense=”30″ fadeout_start_effect=”30″ overlay_pattern_opacity=”80″ overlay_pattern_attachment=”fixed” multi_color_overlay=”” multi_color_overlay_opacity=”60″ seperator_type=”none_seperator” seperator_position=”top_seperator” seperator_shape_size=”40″ seperator_svg_height=”60″ seperator_shape_background=”#ffffff” seperator_shape_border=”none” seperator_shape_border_width=”1″ icon_type=”no_icon” icon_size=”32″ icon_style=”none” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ img_width=”48″ ult_hide_row_large_screen=”off” ult_hide_row_desktop=”off” ult_hide_row_tablet=”off” ult_hide_row_tablet_small=”off” ult_hide_row_mobile=”off” ult_hide_row_mobile_large=”off”][vc_column width=”1/1″][anchor name=”4″][ultimate_heading main_heading=”Storsatsning på Karlskrona som knutpunkt” heading_tag=”h3″ alignment=”left” spacer=”no_spacer” spacer_position=”bottom” spacer_img_width=”48″ line_style=”solid” line_height=”5″ line_color=”#333333″ icon_type=”selector” icon_size=”32″ icon_style=”none” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ img_width=”48″ line_icon_fixer=”10″ line_width=”250″][/ultimate_heading][vc_empty_space height=”32px”][vc_column_text]Karlskrona Baltic Port, Stena Line, Logent och Green Cargo driver nu ett gemensamt projekt tillsammans med Karlskrona kommun som ska sätta Verköhamnen i Karlskrona på kartan som ett självklart val för gods som transporteras på järnväg i kombination med färja till och från Europas ostliga och syd-ostliga områden. Projektet startade efter sommaren och förväntas vara klart under första halvan av 2014.

Syftet är att göra Karlskrona Baltic Port till en fullskalig intermodal hamn och en ännu viktigare knutpunkt för gods som ska vidare ut till kontinenten. Samarbetet med de aktörer som är med i projektet ger alla förutsättningar för att satsningen kring Karlskronaterminalen kommer att bli lyckad, säger Christer Kjellberg, huvudprojektledare och aktiv i Stena Lines fraktledning. Karlskrona Baltic Port ägs gemensamt av Stena Line och Karlskrona Kommun, där Stena Line är huvudägare. Frågan om en intermodal service i Karlskrona har diskuterats en tid och har möjliggjorts till följd av att upprustningen av järnvägsanslutningen nu är klar.
– Detta är ett viktigt projekt för regionen för att sätta Karlskrona kommun och Verköhamnen på kartan som en av Sveriges viktigaste hamnar för gods som transporteras på järnväg i kombination med färja till och från Europas ostliga och syd-ostliga områden. Järnvägsanslutningen är givetvis en förutsättning och den har nu rustats upp och moderniserats i det europeiska projektet Baltic Link där också kombiterminaler i Alvesta och Verkö i Karlskrona ingår, säger Camilla Brunsberg, ordförande i kommunstyrelsen samt ordförande i Karlskrona Baltic Port.

Stor efterfrågan
Ett antal kombiterminaler i Skandinavien är identifierade som start- och slutpunkter i ett antal framtida transportkombinationer, initialt med Gdynia som sydligaste nav.
– Det finns en stor efterfrågan på intermodala lösningar och därför känns det mycket bra att vi har fått till det här projektet. Detta är vår hittills första intermodala anslutning i Sverige men sedan tidigare har vi liknande service mellan Kiel och Verona och mellan polska Poznan och Rotterdam. Med vårt linjenät på 22 linjer ger samarbetet och erfarenheten från det här projektet stora möjligheter att starta liknande lösningar med tågförbindelser på våra andra marknader, säger Björn Petrusson, Group Freight Director på Stena Line. Logent har ett mycket väl utbyggt nät av kombiterminaler och hamnar för att hantera multimodala laster och samarbetet öppnar nu porten mot Polen och östra Europa.
– Vi är mycket glada över att Karlskrona nu kan läggas till vårt nätverk av terminaler. Vi kommer att utveckla verksamheten och erbjuda våra kunder tilläggstjänster både i form av hämtning, utkörning och andra logistiska tjänster rörande avgående och ankommande laster via den här terminalen precis som på de andra terminalerna i vårt nätverk. I transportkedjan fungerar vi som gränssnittet mellan båt, tåg och lastbil, vilket ger såväl infrastrukturägare som godsägare ett värde, säger Anders Madsen, vd för Logent Ports & Terminals AB.
– För mig med rötterna i Blekinge är det extra spännande att nu få knyta Karlskrona till vårt intermodala nätverk. Att öppna upp möjligheten för att hantera trailers och containers förarlöst till och från Sydöstra Sverige och Polen kommer ge helt nya möjligheter för logistikintensiv verksamhet att etablera sig i Karlskrona, säger Michael Arvidsson, CEO för Logent AB.

40 terminaler i Sverige
Green Cargos tåg kommer i projektet koppla på Verköhamnens intermodala volymer till nätverket av över 40 terminaler i hela Sverige.
– Vi kan köra lastbilstrailers, containrar och växelflak i hela tåg när det är stora volymer eller blandat med annat gods i tågen, när de intermodala volymerna är lägre. På det sättet blir det kostnadseffektiva lösningar från början och med möjlighet att växa med uppdragen, säger Anders Ohlsén, säljare på Green Cargo. Samarbetet knyter samman en rad olika städer där terminaler finns: Haparanda, Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle, Borlänge, Stockholm, Hallsberg, Oslo, Göteborg, Karlskrona och Gdynia.[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” align=”align_center” border_width=”5″ el_width=”60″ accent_color=”#c94848″][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1424430258895{margin-top: 50px !important;}” type=”grid” parallax_bg=”” parallax_speed=”0.3″ use_raster=”” mute=”muted” mute_btn=”” bg_type=”no_bg” bg_grad=”background: -webkit-gradient(linear, left top, left bottom, color-stop(0%, #E3E3E3));background: -moz-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -webkit-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -o-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -ms-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);” parallax_style=”vcpb-default” bg_image_repeat=”repeat” bg_image_size=”cover” bg_img_attach=”scroll” parallax_sense=”30″ animation_direction=”left-animation” animation_repeat=”repeat” video_opts=”” viewport_vdo=”off” enable_controls=”off” bg_override=”0″ parallax_content_sense=”30″ fadeout_start_effect=”30″ overlay_pattern_opacity=”80″ overlay_pattern_attachment=”fixed” multi_color_overlay=”” multi_color_overlay_opacity=”60″ seperator_type=”none_seperator” seperator_position=”top_seperator” seperator_shape_size=”40″ seperator_svg_height=”60″ seperator_shape_background=”#ffffff” seperator_shape_border=”none” seperator_shape_border_width=”1″ icon_type=”no_icon” icon_size=”32″ icon_style=”none” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ img_width=”48″ ult_hide_row_large_screen=”off” ult_hide_row_desktop=”off” ult_hide_row_tablet=”off” ult_hide_row_tablet_small=”off” ult_hide_row_mobile=”off” ult_hide_row_mobile_large=”off”][vc_column width=”1/1″][anchor name=”5″][ultimate_heading main_heading=”Obemmanade helikoptrar” heading_tag=”h3″ alignment=”left” spacer=”no_spacer” spacer_position=”bottom” spacer_img_width=”48″ line_style=”solid” line_height=”5″ line_color=”#333333″ icon_type=”selector” icon_size=”32″ icon_style=”none” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ img_width=”48″ line_icon_fixer=”10″ line_width=”250″][/ultimate_heading][vc_empty_space height=”32px”][vc_column_text]”Vår bedömning är att marknaden för obemannade helikoptrar lyfter inom de närmaste åren” säger Mikael Hult, vd för CybAero AB i Linköping. Vi ser att intresset ökar kraftigt på många håll i världen. Det finns ett ständigt ökande behov av våra produkter. Vi har en helikopter som är unikt användarvänlig, erbjuder hög flexibilitet och har låga driftskostnader.

CybAero AB hamnade nyligen på Deloittes &Sweden Technology Fast 50-listan& över de 50 snabbast växande teknologiföretagen i Sverige. Av de fem Linköpingsföretag som finns på listan rankades CybAero högst och hamnade på en fjärdeplats totalt.
– Vi känner oss extra hedrade och glada att vi inte bara kommit in på listan utan till och med hamnade i den absoluta toppen säger Mikael Hult. Trafikmagasinets medarbetare Anders Ekstedt möter vd:n Mikael Hult i den nyrenoverade kontorsbyggnaden på Mjärdevi i Linköping. Den före detta sporthallen är omgjord till ett ljust hangarliknande kontorslandskap som väl matchar den produkt man marknadsför. Att företaget, som bildades 2003, har medvind visade sig i halvårsrapporten för 2013. Omsättningen var då cirka 30 miljoner kronor att jämföras med 16 miljoner under hela föregående år. Huvudprodukten, APID 60, är en autonom obemannad helikopter som kan bära en nyttolast upp till 60 kg. Helikoptern rullas fram av en man och kan lätt transporteras i en släpvagn. Den ger ett mycket smidigt och lätthanterligt intryck. Helikoptern manövreras med hjälp av en bärbar dator där rutten är inplanerad och övervakas sedan av operatören.

APID 60 är intressant för åtminstone tre olika verksamheter: 1. Civila myndigheter. Övervakning och säkerhet till havs och på land för Räddningstjänst, Kustbevakningen m.fl. 2. Försvaret. Patrullering av gränser till havs och på land, övervakning, rekognosering mm. Spaning under särskilt svåra yttre förhållanden. 3. Civila företag. Inspektioner av kraftledningar, skogs- och industri- brandsövervakning, Tv- och filminspelningar m.m. MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, skulle kunna använda den obemannade helikoptern när man vill göra en katastrofinsats någonstans i världen. Man skulle kunna söka efter människor med värmekamera, rekognosera var hjälpinsatserna bör sättas in och även kunna fungera som en mobilmast där mobilnätet slagits ut.
– Jag ser att vi skulle ha kunnat spela en avgörande roll för att lyckas rädda människoliv i de katastrofer som hänt den senaste tiden. Jag tänker på de många hundra båtflyktingar som omkommit i Medelhavets vågor, men också den senaste tyfonen, Haiyans, framfart över Filippinerna, säger Mikael Hult. En kostnadslåg och högeffektiv insats med vår obemannade helikopter hade kunnat rädda liv. Man brukar tala om att ett sådant här system kan utföra det arbete som för en pilot kan betecknas som &Dull, dirty or dangerous& (&Tråkigt, smutsigt och farligt&). Detta kan i dag ske på ett enkelt, effektivt sätt och även till en låg kostnad.

Branchbedömare som amerikanska Teal Group menar att marknaden för obemannade helikoptrar står inför ett kommersiellt genombrott.
– Just nu och de närmaste åren utgör de landbaserade systemen den viktigaste marknaden, säger Niklas Nyroth, försäljningschef på CybAero. På fem års sikt och framöver räknar vi med att den marina marknaden blir betydelsefull. Just nu tas nästa generations fartyg fram som alla är förberedda att utrustas med den här typen av farkoster. CybAeros målsättning är att bli marknadsledande i världen på utveckling och tillverkning av förarlösa helikoptrar. De är på god väg att lyckas![/vc_column_text][vc_separator color=”custom” align=”align_center” border_width=”5″ el_width=”60″ accent_color=”#c94848″][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1424430258895{margin-top: 50px !important;}” type=”grid” parallax_bg=”” parallax_speed=”0.3″ use_raster=”” mute=”muted” mute_btn=”” bg_type=”no_bg” bg_grad=”background: -webkit-gradient(linear, left top, left bottom, color-stop(0%, #E3E3E3));background: -moz-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -webkit-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -o-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: -ms-linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);background: linear-gradient(top,#E3E3E3 0%);” parallax_style=”vcpb-default” bg_image_repeat=”repeat” bg_image_size=”cover” bg_img_attach=”scroll” parallax_sense=”30″ animation_direction=”left-animation” animation_repeat=”repeat” video_opts=”” viewport_vdo=”off” enable_controls=”off” bg_override=”0″ parallax_content_sense=”30″ fadeout_start_effect=”30″ overlay_pattern_opacity=”80″ overlay_pattern_attachment=”fixed” multi_color_overlay=”” multi_color_overlay_opacity=”60″ seperator_type=”none_seperator” seperator_position=”top_seperator” seperator_shape_size=”40″ seperator_svg_height=”60″ seperator_shape_background=”#ffffff” seperator_shape_border=”none” seperator_shape_border_width=”1″ icon_type=”no_icon” icon_size=”32″ icon_style=”none” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ img_width=”48″ ult_hide_row_large_screen=”off” ult_hide_row_desktop=”off” ult_hide_row_tablet=”off” ult_hide_row_tablet_small=”off” ult_hide_row_mobile=”off” ult_hide_row_mobile_large=”off”][vc_column width=”1/1″][anchor name=”6″][ultimate_heading main_heading=”Effektiv snöröjning på järnväg” heading_tag=”h3″ alignment=”left” spacer=”no_spacer” spacer_position=”bottom” spacer_img_width=”48″ line_style=”solid” line_height=”5″ line_color=”#333333″ icon_type=”selector” icon_size=”32″ icon_style=”none” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ img_width=”48″ line_icon_fixer=”10″ line_width=”250″][/ultimate_heading][vc_empty_space height=”32px”][vc_column_text]Den här texten ska handla om att tuffa vintrar med mycket snö kräver krafttag för att säkra punktlighet och säkerhet på järnvägen. I fokus kommer Railcares effektiva snöröjningsmaskiner att vara som visades upp i Tomteboda. Innan detta sker kan Trafikmagasinet inte låta bli att ställa frågan hur effektivt det egentligen är att kalla in militären i tid och otid för snöröjning? Så skedde bland annat då försvarsmakten kallades in i februari 2012 sedan Banverket begärt krishjälp. Över hundra personer hjälpte till att röja undan stora mängder snö och is för att få igång godstrafiken. Men hur effektivt var detta då Kung Bore höll stora delar av Sverige i ett järngrepp? Arbetet stoppades ibland eftersom militären jobbat för långa pass. I Sverige där vi alltid kommer få vara beredda på att SMHI utfärdar vädervarningar med risk för underkylt regn och kraftigt snöfall gäller det att ha handlingsberedskap och den elake konstaterar att man kan åka tåg i Sibirien där det kan bli 60 grader kallt, men att det är si och så med detta i Sverige när kyla och snö kommer som ett brev på posten. Ur resenärsynpunkt kan det vara frustrerande att bli upplyst om att snön är ett hinder och vem gillar att få ett sådant här meddelande på mobilen: ”Tack för att du har kontaktat oss på SJ. Vi tar hand om ditt ärende och återkommer till dig så snart vi kan och ber dig därför att invänta vårt svar. Ditt ärendenummer är 1-2090136731. Använd detta nummer som referens om du behöver kontakta oss. Det här är ett automatiskt meddelande som inte går att svara på. Vänliga hälsningar SJ”.

Genomtänkt plan från Trafikverket
Trafikverket har i dag en plan hur man ska snöröja ute på spåren mellan stationer eller bangårdar, samt hur man jobbar med snöröjning på bangårdar och på stationer. Trafikverket menar att nu ska det bli ordning på torpet. Bland annat har man gjort upp med trafikoperatörerna om en enklare ansvarsfördelning för snöröjningen, och informationen om störningar i trafiken har byggts ut (något Trafikmagasinet får återkomma till. red anmärkning). På Trafikverket används i dag motorstarka TB-lok som klarar att ploga sig igenom stora tunga snömassor och is samt inte lika kraftiga TC-lok. Till detta har man snösug, snövagnar, snösop samt snösmältningsmaskin till sitt förfogande. Med det sistnämnda används ett tågset som framtill suger in snön på spåret och på sidorna av spåret. Snön samlas i en tank baktill där det smälts och lagras. Det sistnämnda är framtaget av Railcare AB, som med maskinen, Snow Removal 700, är anpassad för att smälta snö på strategiska bangårdar och depåer.

Nyheter från Railcare
Redan 2011 utvecklade Railcare från Skellefteå en snösmältare för att röja snö på bangårdar. Nu har företaget gått vidare och tillsammans med Trafikverket lanserat två nya snöröjningsmaskiner. Dels handlar det om en utvecklad version av den spårbundna snösmältningsmaskinen Snow Removal 700 som byggdes 2011, men också en helt ny snöplog, SR 200, som har två plogar, en i varje ände av vagnen, och som visades upp på järnvägsmässan Nordic Rail i höstas.

Med den sistnämnda är det möjligt att ploga i båda riktningarna utan att vända på vagnen. För drivning används det lok som fi nns tillgängligt. SR 200 har ett mycket speciellt plogblad som är delat i fyra sektioner (totalt 8,3 meter brett). Dessa kan vinklas och höjas/sänkas i olika nivåer för en mycket precis och effektiv snöröjning, och till och med formas till en skopa som skjuter snön framför sig, vilket i sin tur gör att lastning och bortkörningen av snön kan ske på säkert sätt utan att man behöva stänga av stora delar av spårområdet. SR 200 är avsedd för stationer och mindre bangårdar. Tillsammans hjälper dessa maskiner till att hålla snön borta och med snöfria spår är det lättare för tågen att gå punktligt.
– Vi arbetar mycket kreativt med ett industriellt tänkande för att göra maskinerna så robusta och pålitliga som möjligt. Det innebär att vi redan vid konstruktionen förbereder för enkel och snabb service och framtida underhåll för att minimera eventuella driftstopp, säger Ulf Marklund, vd på Railcare.

Nöjd minister
Trafi kmagasinet var på plats i slutet av november vid visningen av de nya snöröjningsmaskinerna då infrastrukturminister Catharina Elmsäter- Svärd var närvarande. Det var en imponerad minister som fi ck höra att den ena snösmältningsmaskinen med höj- och sänkbart borstaggregat, gör det möjligt att både röja snö från räls och perrong, medan den andra – som har två plogar – kan ploga i båda riktningarna utan att vända på tåget. Ja, Catharina Elmsäter-Svärd var på lysande humör när hon klippte det gul/svarta bandet och provkörde Railcares senaste skapelse den gigantiska 70 meter långa snöröjningsmaskinen. Varför var det då ett gul/svart band? Norrlänningen Ulf Marklund svarar med glimten i ögat, att &det begrip ni väl, det är Skellefteå hockeylags färger& (tillika svenska mästare i ishockey). Att vara vinnare är något som är i fokus för företaget Railcare, vars aktie på Stockholmsbörsen i skrivande stund haft en sanslös börsutveckling.
– När man ser hur smidig, enkel och genial denna maskin är kan man fundera över varför ingen utvecklat en sådan här maskin tidigare, sa Catharina Elmsäter-Svärd. Hon var säkert nöjd att få bli upplyst om att stor miljöhänsyn tagits när snön sprutas in och smälts till vatten. Tyngre partiklar sjunker till botten och sugs ut via slamsugbil för vidare transport till deponi medan det rena smältvattnet töms ut på sedvanligt sätt. Borstarna kan även sopa delar av perrongen, snön sopas ner på spåret varefter det via snöslungan förpassas till smältkammaren. Det förtjänar att upprepas att de nya maskinerna röjer stora mängder snö på kort tid och ersätter manuell arbetskraft, vilket även ger en säkrare miljö för personalen som inte behöver vistas ute på spåren. Att vistas på spårområde är ett farligt jobb och olyckor händer även om säkerhetskraven är rigorösa. Maskiner gör ju dessutom ett tungt och besvärligt jobb som är oerhört mycket snabbare än människokraft.
– Vi är mycket glada över samarbetet med Trafi kverket, som innebär intressanta utmaningar och är en möjlighet för företaget att ta en ledande position internationellt inom området snöröjning på järnväg, sa Ulf Marklund För den som undrar kommer maskinerna användas i Stockholmsregionen och vid godsbangården i Hallsberg utanför Örebro.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]