KLM arbetar med AI för att räkna ut antalet måltider som behövs ombord. Anledningen till det är att alla bokade passagerare inte dyker upp. Beroende på bokningsklass kan detta variera mellan 3 – 5 procent.
AI-modellen (TRAYS) är den första som är specifikt utvecklad för KLM:s hantering av måltider och den förutspår antalet passagerare ombord baserat på historiska data. The Meals On Board System (MOBS) tar emot det förväntade antalet passagerare per flight baserat på Business, Premium Comfort och Economy. Prognosen startar 17 dagar innan avresan och fortsätter fram till 20 minuter innan flighten avgår. Det innebär att det mest exakta antalet passagerare är del av hela cateringprocessen från inköp till leverans ombord och man undviker ett överskott av måltider ombord. AI-modellen TRAYS lanserades i slutet på förra året av Kickstart AI. Initiativet har samlat kunskap från ledande företag som Ahold Delhaize, bol, NS och ING, samt KLM för att utveckla denna modell.
En tremånadersanalys visar att 63 procent mindre mängd mat har gått till spillo jämfört med catering som är beräknad för varje bokad passagerare. Den största skillnaden märks på KLM:s långflygningar från Schiphol där 2,5 färre måltider (1,3 kg) slängs per flight. På ett år betyder detta att man sparar 111,000 kg måltider på KLM:s flighter som avgår från Schiphol.
KLM använder AI även i andra delar av verksamheten för att göra underhållet av flygplanen smartare, för att förutspå dagar med dåligt väder, för att i förväg kunna planera vilken tidtabell som är bäst för att fortsätta flyga.