När pandemin slog till gjorde den stort avtryck över nästan hela världen och flygplatser runt om tömdes på människor likt en orkan som svept över och tagit med sig det mesta i sin väg.

Självklart måste flygplatserna anpassa sin kostym efter detta och säga upp personal. Men när sedan allt börjar återgå till det mer normala verkar Swedavia blivit helt tagna på sängen då det har varit fullständig kaos på Arlanda i månader. Hade man inte räknat med att många människor som tidigare arbetat i säkerhetskontrollen gått vidare och fått nya jobb? Nej, tydligen inte. Swedavia skyller inte ifrån sig, men det har blivit väldigt tydligt utåt att det är ett annat bolag som sköter säkerhetskontrollen och har ansvaret.

 

Lång utbildning???

Gnisslet har varit att få tag i personal med behörighet, det vill säga att man har rätt utbildning för att kunna arbeta i en säkerhetskontroll. Varför ska det vara så svårt att få tag i personal? Är det här en utbildning som tar månader eller år att genomföra, nej det gör den inte, den tar ungefär en vecka att genomföra- EN VECKA!

 

Statligt och trögt

Ordet snabba puckar existerar nog inte inne på Swedavias huvudkontor om man får gissa fritt. Jag reste själv från Arlanda till Mallorca i början av juni och varit delaktig i farsen. Det tog 40 minuter att komma fram till säkerhetskontrollens grindar, efter det tog det lika lång tid innan jag kunde lägga upp min lilla väska på bandet till röntgen kamerorna. Och då verkade det som en normaldag på Arlanda, det har varit värre om man säger så. En sak som inte ingår i kursen för att bli en diplomerad säkerhetskontrollant är charmkursen. Missförstå mig inte, personalen som arbetar gör ett jätte jobb och är säkert mer stressande än småbarnsfamiljerna som står i kön som har sparat och sett fram emot sin resa i över ett år och som är rädda för att missa sitt flyg. Men lite mer service mind vore trevligt. Hemresan från Mallorca gick betydligt smidigare, mycket människor men inga köer så långt ögat kunde nå. I kön till säkerhetskontrollen stod en kvinna med en telefon i handen och förklarade att datorer, surfplattor och telefoner ska ligga separat. Glöm inte att slänga vätska, ta av livremmen och lägg jackan i plastbacken vid rullbandet. Kön gick undan, mellan en till två minuter max.

Den här funktionen skulle minska köerna rejält på Arlanda då många resenärer behöver hjälp och ”inte riktigt får till det” i säkerhetskontrollen.

Det blev mycket flyg i ledaren, men något vi har mycket i detta nummer är spårtrafik, vilket också är ett betydligt mer miljövänligt sätt att resa på dessutom.

 

Trevlig läsning och sommar önskar vi på redaktionen.