Är marknaden redo för självkörande bilar?

I skrivande stund är många skeptiska till tanken på att sitta i (eller möta) ett självkörande fordon. Frågetecknen är också många kring alla lagar och förordningar som måste uppdateras vid en implementering (se även insändare på sidan 4). Ett delikat problem att lösa är vem som har ansvaret när en självkörande bil krockar med ett annat fordon. Om detta och mer därtill är inget som de bilbolag som vill lansera självkörande bilar vill framhäva. Nej, istället handlar det om en prestigefull kamp om vem som först kan lansera en självkörande bil på marknaden. Devisen tycks här vara att framgång bottnar i att vara först. Detta manifisterades bland annat på CES-mässan (Consumer Electronics Show) i Las Vegas i början av 2017. Där framkom det att BMW (tillsammans med Intel och Mobileye) nämnde år 2021, och att Audi (tillsammans med Nvidia) ville vara bättre och nämnde 2020 med sin SUV Q7. Volvo (tillsammans med samarbetspartnern Autoliv) ville dock vara värst och slog till med att man minsann kommer lansera en självkörande bil ”innan 2020”! En stilla ödmjuk fundering kring alla dessa storslagna planer är om marknaden verkligen är redo för en lansering? Kent-Erik Lång, vice vd på forskningsinstitutet RISE, menar att det finns flera starka makroekonomiska drivkrafter bakom den här utvecklingen, vilket talar för att allt ska gå så snabbt.

  • I slutändan handlar det om hur villiga vi människor är att ändra vår livsstil, hur snabbt vi kan förändra vår attityd. Det arbetet tar ofta längre tid, menar Kent-Erik Lång.

Chefredaktör Johan Rietz