För varannan svensk är 50 mil den lägsta acceptabla räckvidden för en elbil, något enbart ett fåtal modeller i premiumsegmentet når upp till. Det visar en undersökning Sifo gjort.

Få elbilsmodeller möter svenskarnas krav på räckvidd. Närmare varannan (49 procent) uppger att de behöver minst 50 mil från fulladdat batteri för att överväga ett köp av en elbil – annars diskvalificeras de.

Av de tio vanligaste elbilarna i Sverige är det bara Volkswagen ID.4 och Tesla Model S som kan stoltsera med en räckvidd på 50 mil eller längre (enligt genomgång från Kvdbil). Men lång räckvidd innebär allt som oftast också en högre prislapp. Av de två är ID.4 billigast med ett pris på omkring en halv miljon. För en Model S får man betala över miljonen.

Högt pris sätter käppar i hjulet

Att elbilar med lång räckvidd kostar så mycket är ett hinder för omställningen. Elbilssortimentet breddas hela tiden med lägre priser och förbättrad räckvidd. Men bilmodeller med en räckvidd på över 50 mil är sällsynta och fortfarande dyra. För att klara omställningen behöver räcksviddsångesten botas, både genom utbyggd ladd infrastruktur och ett bredare modellutbud med lägre priser