På personbilssidan har utbudet av regummerade däck minskat rejält och marknaden idag är näst intill utraderad. Skillnad är det på tunga sidan, här kan man fortfarande köpa ett regummerat kvalitetsdäck till ett betydligt lägre pris än en nytt av samma kvalitet.
En annan aspekt att väga in förutom priset är förstås att ett regummerat däck är betydligt bättre för miljön.
Mindre materialåtgång
-Tillverkning av ett regummerat däck genererar 75 procent mindre koldioxid mot ett jämförbart nytt däck. Det är framför allt materialet, det behövs betydligt mindre gummi till ett regummerat däck än att tillverka ett helt nytt. Dessutom steg priserna på nya däck förra året med drygt 20 procent, vilket gör ett regummerat däck väldigt attraktivt för plånboken. Det går åt cirka ett helt fat olja, det vill säga 160 liter för att tillverka ett enda framdäck till en tung lastbil, man sparar mycket på miljön genom att köpa regummerat, menar Ulf Neckmar, produktchef på Vianor.
Samma egenskaper som ett nytt
Kvalitetsmässigt ligger regummerade däck väldigt bra till, men precis som vanliga däck finns det vissa som är bättre än andra.
-Idag finns det en hel uppsjö av däckfabrikanter, jag gissar på att det finns cirka 150 olika däcktillverkare i världen och många av dessa tillverkar däck till tunga fordon. Vi på Vianor har fem regummeringsfabriker, en i Sverige samt två fabriker vardera i Finland och i Norge. När vi köper in stommar till vår fabrik i Vara har Vianor delat in dem i ett antal olika prisklasser. Om en kund lämnar in sin egen stomme så utför vi regummering på de flesta fabrikat.
Vi köper regummeringsmaterial från Nokians fabrik, Noktop. Det innebär att när vi tillverkar ett regummerat däck på en Nokianstomme blir dessa kopior av ett nytt Nokiandäck, både gummiblandningen och mönstren är identiska. Dessa däck har precis samma egenskaper som ett helt nytt däck gällande slitstyrka och grepp. En kvalitets stomme kan hålla minst
60 000 mil om man ger däcket rätt förutsättningar. En fjärrbil rullar cirka 15 000 mil/år innan det är dags att plocka av originaldäcken för regummering. Vi märker stommen varje gång den regummeras för att vi skall ha koll på antal gånger stommen har regummerats, förklarar Ulf Neckmar.
Lag på däcktrycksövervakning TPMS
Det har under ganska många år varit lag på att personbilar ska vara utrustade med ett system som övervakar däcktrycket. Men på den tunga sidan har det lyst med sin frånvaro.
-Från den första juli 2024 kommer en lag på att alla lastbilar, bussar släp och trailers ska vara utrustade med TPMS. Det är en bra lag tycker vi på Vianor, vi vet att det slarvas oerhört mycket med att kontrollera däcktrycket där ute. Många åkare arbetar under tidspress och att kontrollera däcken på en lastbil och ett släp tar tid. Jag är övertygad om vi kommer att få se mycket mindre ”sprängda däck” ute på vägarna framöver. Rätt tryck i däcken innebär också mindre bränsleförbrukning och längre livslängd på däcken, säger Ulf Neckmar.
Vill du veta mer om Vianor, klicka här.