De laddbara bilarna ökade med 29 procent under förra året. I slutet av 2023 fanns 564 020 laddbara personbilar i trafik i Sverige, dvs. elbilar och laddhybrider. Det visar ny statistik från Trafikanalys.

Under 2023 har andelen laddbara bilar varit mer än hälften av de nyregistrerade (58 procent). Andelen laddbara bilar i trafik är nu 11 procent. Omställningen tar tid eftersom personbilar i genomsnitt är 20 år när de skrotas. Det betyder att bilar som registreras idag kan vara kvar i trafik en bit in på 2040-talet.

Störst ökning av elbilar i Stockholms län

Av de 564 020 laddbara bilarna var 291 678 (52 procent) helelektriska. Antalet elbilar ökade med 48 procent jämfört med 2022. Störst var ökningen i Stockholms län där antalet elbilar ökade med 63 procent till 103 982 stycken. Stockholm är också det län som har den högsta andelen registrerade elbilar i trafik, 11 procent. De kommuner med högst andel elbilar är Solna 17 procent, Danderyd 16 procent och Nacka 15 procent.

Antalet personbilar i trafik som drivs av enbart bensin eller diesel fortsätter att minska, minskningen var 3 respektive 4 procent jämfört med 2022. I Norrlandskommunerna Sorsele, Dorotea, Malå, Arvidsjaur, Strömsund och Pajala är andelen bensin och dieselbilar högst, 95 procent eller mer.

Minskad biltäthet

Biltätheten mätt som antal bilar i trafik per 1 000 invånare har minskat de senaste åren och var 471 i slutet av 2023, jämfört med 474 året innan. Gotland hade högst biltäthet med 601 personbilar per 1 000 invånare, medan den var lägst i Stockholms län med 394 personbilar per 1 000 invånare.