SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke inom kategorin Transport för 15:e året i rad. Över 1000 svenskar har röstat i undersökningen och SJ prisas återigen för miljö- och hållbarhetsarbete i framkant. 

– Det känns helt fantastiskt att vårt hållbarhetsarbete återigen uppmärksammas. Detta är ett resultat av alla våra medarbetares hårda jobb med att erbjuda klimatsmarta och hållbara resor till alla våra kunder, säger Claes Lindholtz, Kommunikation & Hållbarhetsdirektör på SJ.

Att fortsatt driva på utvecklingen av klimatsmart resande har varit dominerande för SJ de senaste åren. Under 2022 har SJ dessutom gjort tågens bistro betydligt mer hållbar.

Ett pågående projekt handlar om att plastbanta bistron och till exempel plastbantades frukostboxen. Under året blev också hela frukostboxen vegetarisk med ägg från frigående höns och KRAV- och fairtrademärkt kaffe.

Sedan i april 2022 hämtar företaget Allwin den mat som blir över från tågen i Stockholm. Maten som motsvarar 2 400 måltider i månaden delas sedan ut till behövande, bland annat i Svenska Kyrkans regi. Det har tidigare varit svårt att hitta en aktör som kan ta hand om överbliven mat från tågen eftersom kylkedjan inte kan brytas för många av varorna. Allwin har investerat i kylbilar och sedan april har de tagit hand om 1 000 kg mat i månaden från SJ, i stället för att det kasseras.

– Arbetet med att minska våra klimatavtryck genomsyrar hela SJ. Idag är de allra flesta i Sverige medvetna om tågresans överlägsna klimatfördelar. Då gäller det för oss att arbeta med hållbarhet inom nya områden, säger Claes Lindholtz.

Sveriges Grönaste Varumärke har sedan 2008 genomförts av konsultföretaget Differ och Målsättningen med undersökningen är att följa svenska konsumenters syn på miljö och hållbarhetsarbete. Undersökningen har besvarats av ett slumpvist urval av personer i åldrarna 15–75 år som är riksrepresentativt för svenska folket. Datainsamlingen genomfördes under december år 2022.